Ny serie om de store folkevandringene til USA

Ny serie om de store folkevandringene til USA

I løpet av menneskehetens historie har ingen andre land tatt imot flere innvandrere enn USA. I en ny miniserie, How the World Made America, forteller HISTORY historien om menneskene som bygget den nye verden og formet USA som vi kjenner det i dag.

Folkevandring har spilt en viktig rolle i Amerikas utvikling de siste århundrene, og nesten alle amerikanske statsborgere er enten innvandrere eller etterkommere av folk fra andre land.

I miniserien How the World Made America, som sendes 27. august og 3. september, ser HISTORY på de kulturelle, sosiologiske og politiske følgene av de enorme folkevandringene gjennom hundrevis av år. De to episodene inneholder intervjuer med etterkommere av innvandrere kombinert med dramatiske rekonstruksjoner og en rekke interessante fakta.

Mellom 1840 og 1920 flyttet en tredjedel av alle skandinaver til USA. For de fleste var reisen over havet en enveisbillett til et nytt liv. De var en del av den største folkevandringen i historien, der millioner av mennesker hovedsakelig fra det europeiske kontinentet flyktet fra fattigdom, sult og klimautfordringer. Man anslår at over ti millioner amerikanere i dag har skandinaviske røtter.

Klikk her for å se et kort klipp om skandinaviske tømmerhoggere i staten Oregon.

I tillegg til å ta for seg de skandinaviske innvandrerne, hvorav mange slo seg ned som tømmerhoggere, forteller serien om gullrushet i California og om hvordan irene stod bak landets første frimerke. Innvandrerarbeidere var også avgjørende i byggingen av den transkontinentale jernbanen, som reduserte reisetiden mellom øst og vest i USA fra seks måneder til én uke.

Miniserien skildrer totalt 20 av de viktigste folkevandringene til Amerika, inkludert den brutale historien om slavehandelen og hvordan afroamerikanere ble en integrert del av nasjonen.

How the World Made America har premiere søndag 27. august kl. 22.00 på HISTORY.

VISSTE DU AT ...

- mellom 1850 og 1900 flyttet nesten 25 millioner europeere til Amerika.

- siden 1900 har det kommet en innvandrer til USA hvert 57. sekund.

- fra 1820 til 1930 tok USA imot 60 prosent av alle verdens migranter.

- mer enn 36 prosent av alle innbyggerne i North Dakota har skandinaviske røtter.

- Minnesota er staten med flest skandinaviske etterkommere (rundt 1,6 millioner).

A+E Networks UK er en kringkaster med en portefølje bestående av banebrytende fakta- og underholdningskanaler av høy kvalitet, som i den nordiske regionen inkluderer The HISTORY Channel, HISTORY HD, HISTORY2 and HISTORY2 HD. Kanalene sender 24 timer i døgnet, og alle programmene har norske undertekster. Selskapet, som er et fellesforetak mellom amerikanske A+E Networks og britiske Sky, har kanaler i nesten 100 land i Storbritannia, Skandinavia, Benelux, Mellom- og Øst-Europa, Afrika og Midtøsten.