Akvaplan-niva forsker Mette Remen. Fotograf: Gøril Sætre

Fortsatt nedgang i bruk av lusemidler: oppdatert oversikt fra Akvaplan-niva

Akvaplan-niva har utarbeidet en oversikt over bruk av avlusningsmidler i oppdrett i 2018. Dette er en videreføring av en tidligere gjennomgang av utviklingen i lusemiddelbruk i perioden 2012 til 2017, finansiert av Fiskeri- og havbruksnæringens Forskningsfond (FHF) I den nye gjennomgangen fremkommer det at man ser en fortsatt nedgang i bruk av lusemidler. Dette forklares med ulike faktorer som endring i regelverk, resistensutvikling, innfasing av nye forebyggende og ikke-medikamentelle metoder (IMM), økt mediefokus og økt forskning på lakselus. Det er en stadig økning i bruk av både forebyggende og ikke-medikamentelle metoder. Ulike selskap har ulike strategier for kontroll med lakselus som som regel innebærer en kombinasjon av ulike tiltak.

Under finner du link til artikkel på kyst.no, presentasjon av lusemiddelbruk i 2018 samt rapporten med data fra 2012-2017 (Remen og Sæther 2018).