Foto: Lars Olav Sparboe, Akvaplan-niva

Verktøy for begrenset smittespredning mellom oppdrettsanlegg

Akvaplan-niva har på oppdrag for Troms og Finnmark fylkeskommuner simulert havstrømmer i Troms og Finnmark med hensikt å studere smittespredning mellom oppdrettsanlegg. I dag har Akvaplan-niva vært i møte med mattilsynet region Troms og Svalbard for å orientere om våre modelleringsaktiviteter og nettkartløsning "havstraum.no" som viser strømkatalog og spredningssimulering som ble laget for Troms og Finnmark fylkeskommune. Fiskehelsepersonell fra ulike aktørene var også invitert og det rapporteres om en god dialog om hvordan modellapparatet kan anvendes for å unngå smittespredning mellom oppdrettsanlegg. Senere denne uken skal våre flinke kyststrømsfolk til Kirkenes for å informere mattilsynet i region Finnmark om våre tjenester på området.

Akvaplan-niva har altså utviklet et verktøy som er svært velegnet for modellering av strømforhold nært kysten hvor det, pga. holmer, øyer og trange sund, kan være stor variasjon i strømforhold. Verktøyet vil blant annet kunne gi et mer nøyaktig bilde av strømforhold rundt et oppdrettsanlegg og derfor være bedre egnet til å beregne spredning av sykdom og lakselus mellom anlegg. Modellsystemet, som heter FVCOM (Finite Volume Community Ocean Model) er opprinnelig utviklet ved University of Massachusetts-Dartmouth, USA. Akvaplan-niva har tilpasset modellverktøyet til deler av Norgeskysten.