NYHET! Larsen Aqua Ignis - cognac lagret i unike fat!

Jens Reidar Larsen levde livet med frimodighet, satte seil fra hjemlandet på jakt etter eventyr og skapte deretter sin unike stil av cognac: ren, elegant og fruktig.

Denne ånden av utforskning og innovasjon er i Maison Larsens DNA og ingenting uttrykker dette mer enn nyheten Larsen Aqua Ignis, den første cognacen i verden lagret i fat som er laget med den unike steam fire prosessen.

Druebrennevinet (eaux-de-vie) som utgjør Larsen Aqua Ignis er nøye utvalgt fra områdene Fins Bois og Bons Bois for deres intense fruktighet. Disse eaux-de-vie gjennomgår en to-trinns aldringsprosess. Først lagres de på tradisjonelle eikefat. Når de er ferdig lagret i de tradisjonelle eikefatene, blandes de og tappes på «Aqua Ignis III fat» hvor lagringen fortsetter. Brennevinet har nå en alkoholstyrke på 50 %.

Dette andre lagringstrinnet er det unike. «Aqua Ignis III fat» er et lite parti finkornede franske eikefat med en kapasitet på 225 liter som har blitt laget med den unike steam fire prosessen. Hvert fat dynkes i varmt vann og ristes deretter over varm ild, tre ganger.

Denne teknikken frigjør de mest komplekse og fineste aromaene fra treet mens du holder ut uønskede røykfrie toner, tanniner og syre. Resultatet er herlig, med intense aromaer av vanilje, ristet brød, mokka og brioche og en lang og silkemyk finish.

Steam fire prosessen som blir brukt til å skape Larsen Aqua Ignis er unik og er en rettslig beskyttet prosess. Prosessen gjør Larsen Aqua Ignis til en unik cognac, utenfor de typiske cognackategoriene. Det er også prosessen som gir navn til denne cognacen: vann og ild – eller Aqua Ignis på latin.

Larsen Aqua Ignis ble lansert i Vinmonopolets bestillingsutvalg fredag 5 mars 2021.

Larsen Aqua Ignis

Varenummer 12696901
Pris 540,00 kr
Volum 700ml