NYHET! Larsen Cognac Cooper's Selection #02 Nordic Oak

Larsen Cognac Cooper's Selection er en hyllest til håndverket i forbindelse med fremstilling av eikefat for lagring av brennevin. Cooper's Selection understreker fatenes betydning for de eksklusive aromaer og smaker vi finner i Cognac. Årets begrensede opplag er nå tilgjengelig på Vinmonopolet.

Larsen Cognac Cooper's Selection #02 Nordic Oak
Årets utgave er en VSOP Borderies Cognac som, i tillegg til vanlig lagring, har ligget 10 måneder på svenske eikefat. Fatene er laget av sommereik fra Blekinge og Småland. Fatene gir fra seg en smak av søt vanlije. Kombinert med de allerede delikate, fruktige og florale aromaene som man typisk finner i VSOP Cognac fra Borderies er dette en spennende lansering.

Det begrensede opplaget er nå tilgjengelig i Vinmonopolets bestillingsutvalg:

Varenummer 11851102
Pris 369,90 kr
Volum 500ml
Alkoholinnhold 40 %

Det er fremdeles noen flasker tilgjengelig av fjorårets Cooper's Selection lansering:

Larsen Cognac Cooper's Selection #01 Double Toasted
Varenummer 11340202
Pris 369,90 kr
Volum 500ml
Alkoholinnhold 40 %

For mer informasjon, kontakt Steffen Storm-Olsen, Senior Brand Manager i Altia Corporation. steffen.stormolsen@altiacorporation.com

Om Larsen Cognac

En vårdag i 1895 fødtes en gutt i Kristiansand, helt uvitende om at han skulle vie livet sitt til å skape en arv som lever i beste velgående den dag i dag. Gutten tilbrakte en del år i Levanger før han endte opp i Tromsø. Det var her gutten, nå mann, i 1919 bestemte seg for å sette kursen mot USA for et nytt og bedre liv. Hva mannen ved navn Jens Reidar Larsen hadde foretatt seg i USA om han hadde kommet seg dit, får vi aldri vite, for et skjebnens pek gjorde at båten måtte sette anker i Bourdeaux i Frankrike for reparasjon.

At turen endte her var nok en stor nedtur for Larsen, som hadde sine drømmer om gull og grønne skoger i De forente stater. Reparasjonen tok tid, og han så seg nødt til å finne seg arbeid hvor han kunne tjene opp nok til å fortsette reisen. Han fant seg en jobb nord for Bourdeaux, kjent for sin eau-de-vie av høy kvalitet, en eldre betegnelse på druebrennevin. Her møter han kjærligheten i sitt liv, og med giftemål i boks blir Cognac hans nye hjem.

Det tok ikke lang tid før Larsen oppdaget sin lidenskap for cognac. Han tilegnet seg kunnskap raskt og ble fort en ekspert på området. Velbevarte hemmeligheter til kjellermestere og fremgangen for å produsere vellykket cognac ble utforsket til det fulle. Larsen fulgte drømmen og kjøpte sitt eget cognac-hus. I 1926 ble Larsen Cognac født, og resten er historie.

Steffen Storm-Olsen

Senior Brand Manager +4795028916