NYHETER! Spennende single malt whiskyer!

Torsdag 18 februar lanseres 2 skotske single malt whiskyer i forbindelse Vinmonopolets spesialslipp. En variant fra Highlands Deanston Distillery og en fra Islays Bunnahabhain Distillery. Det er kun 54 tilgjengelige flasker i Norge av begge variantene! Så her må man være rask for å sikre seg en eller flere flasker av disse eksklusive lanseringene.

Følgende vinmonopolbutikker er med på spesialslippet: Sandefjord, CC Vest, Valkendorfsgate, Valentinlyst, Aker Brygge, Kvadrat Kjøpesenter, Tromsø Langnes og Hamar. I tillegg vil et fåtall flasker være tilgjengelig i Vinmonpolets nettbutikk.

Deanston 2006 Fino Finsh

Med dedikasjon, hardt arbeid og lidenskap lager Deanston nye, unike og begrensede tapninger av sin single malt. Denne utsøkte single malt demonstrerer perfekt destilleriets ekspertise og arbeidsinnsats. Seniorblender Dr. Kirstie McCallum har blitt inspirert til å ettermodne en bourbonlagret single malt på premium fino sherryfat, som aldri har vært gjort hos Deanston tidligere. I mer enn to år har denne begrensede utgaven ligget i det fredelige dypet på destilleriet, og bygget sin karakter. Den er naturlig i fargen, er ikke kjølefiltrert, og har en alkoholprosent på 55 %.

Smaksnotater:
Den dype gullfargen fører oss til aromaer av eng og urtehage, søt honning og tørket frukt, med karamell, tropisk frukt og en snev av krydder. Deretter finner vi smaker av sitrus, tørket frukt, honning, urter, krydder og subtile karamellundertoner, med en tørr avslutning av frukt og et subtilt spor av krydder.

Destillert og tappet på bourbon fat 8. desember 2006.
Overført til fino sherryfat 11. mars 2016.
Begrenset tapping på 1608 flasker.
Cask strength

Alkoholstyrke: 55,0 %
Alder: 12 år
Vinmonopolets varenummer: 12788101
Volum: 70cl
Pris: 899,40
Antall flasker tilgjengelig i Norge: 54

Bunnahabhain 2007 French Brandy Cask Finish

Bunnahabhain Distillery ble bygget i 1881 og betyr «munningen av elven» på skotsk gælisk. Dette er det nordligste destilleriet på Islay og fortsatt et av de mest avsidesliggende. Helt siden destilleriet ble grunnlagt har vi gjort handel med våre europeiske naboer. Sendt ut eikefat med flytende gull, og fått tilbake nye eikefat, fulle av muligheter. French Brandy Cask Finish er en begrenset utgivelse av Bunnahabhain maltwhisky, og viderefører denne lange tradisjonen. Etter åtte års modning på kystlageret vårt, har denne eksepsjonelle whiskyen blitt ettermodnet i to og et halvt år i franske brandyfat. Whiskyen er naturlig i fargen, er ikke kjølefiltrert og har en alkoholprosent på 52,5%.

Smaksnotater:
En elegant og fruktig single malt, med kompleks aroma av ristede kastanjer, karamelliserte epler, druer og tørket frukt, med et streif av bær. Videre finner vi integrerte smaksbølger av søt, tørket frukt, eik, ristede nøtter, søt malt, modne druer og salt karamell. En langvarig og fruktig avslutning.

Destillert og tappet på fat 27. september 2007.
To og et halvt års finish på French Brandy fat (butts)
Begrenset tapping på 570 flasker.
Cask strength

Alkoholstyrke: 52,5 %
Alder: 11 år
Vinmonopolets varenummer: 12788101