​Sandbeckdagene 2019 - Ser det store i det nære

​Sandbeckdagene 2019 - Ser det store i det nære

- Vidar Sandbeck diktet med universelle perspektiv ut fra egne opplevelser og observasjoner i nærområdet. Årets mottaker av Sandbeckprisen, treskjærer Ragnar Nysæther, ser også det store gjennom lokal kultur og tradisjon, sier leder for Sandbeckstiftelsen, Synnøve Sakura Heggem.

Med valget av treskjærer Ragnar Nysæther har juryen for Sandbeckprisen valgt en kunstner som har gjenskapt tømmerfløtere med slående portrettlikhet og allmenn gyldighet.

- Julekrybben i Åmot kirke er også et utmerket eksempel: De tre vise menn og kvinner er lokale kjentfolk, blant andre Vidar Sandbeck. Handlingen utspiller seg på underlag formet som verdensdeler, med evighetssirkel over. Det er grensesprengende i genren julekrybbe, mener Heggem.

Prisutdelingen

Høydepunktet under Sandbeckdagene er prisutdelingen lørdag 1. juni i Åmot kirke. Temaet for forestillingen er Imellom... noe som spiller på Sandbecks oppvekst mellom far som trodde på Stalin og kommunismen og mor som trodde på Gud og Kongen. - Vi inviterer til to urframføringer: Ivar Nergaard leser sin egen tekst basert på sin inngående innsikt i Sandbecks liv og oppvekst mellom far og mor. David Berget, bosatt i Elverum, opprinnelig fra Georgia og Russland, framfører en nylaget hip-hop-låt, som er inspirert fra hans oppvekst i landet han forlot. På programmet står også Frida Drevland Tømmerberget fra Elverum, en ung og dyktig fiolinist i Sandbecks fotspor, og elever fra Åmot kulturskole. - De tematiske og kulturelle kontrastene gir en perfekt ramme rundt prisutdelingen, mener Heggem.

Mye mer

Sandbeckdagene starter lørdag 1. juni med Barnas Sandbeckdag på Rena, der det blir Påsans Parade og besøk og show av barne-tv-heltene fra Vennebyen. På ettermiddagen blir det Skillingsrock i Rena park og jubileumsforestilling med KoriÅmot i kulturhuset. Søndag inviterer kirken til Gudstjeneste i Sandbecks tegn. I Elverum blir det veteranbiltreff på Glomdalsmuseet med kåring av Beste Bilen i Væla. Mandag spiller Annar By og Erik Lukashaugen sine viser i stemningsfulle omgivelser på Solørtunet på Glomdalsmuseet. Tirsdag inviterer Norsk Skogmuseum til utstilling med Ragnar Nysæthers arbeider og til Tor Karseth, Annar By og unge skuespillere med ord og toner om Julussa-konflikten. Sandbeckdagene avsluttes med den tradisjonsrike Hakkihælstafetten i Rena sentrum onsdag.

Arrangører av Sandbeckdagene er Anno - Glomdalsmuseet, Åmot kommune og Sandbeckstiftelsen.

KONTAKTPERSON: Leder i Sandbeckstiftelsen Synnøve Sakura Heggem, telefon 45204373

Anno består av små og store museer i hele Hedmark – fra lokale bygdetun til museer med nasjonal og internasjonal betydning. Hos oss handler det om opplevelser som gjør noe med deg, og våre 22 besøkssteder formidler et bredt spekter av kultur- og naturhistorie.