Skaffer trygge legemidler: Kristin Fodstad leder arbeidet med å løse legemiddelmangel i Apotek 1.

Advarer mot falske legemidler: - Trygt i norske apotek

Legemiddelverket er varslet om at det er avdekket falske Ozempic i Europa. Norges største apotekkjede, Apotek 1, råder folk til å handle i godkjente norske apotek for sikre seg trygge legemidler.

- Har du kjøpt legemidler i utlandet eller lurer på om dine legemidler er falske, så råder vi deg til å komme innom Apotek 1 og snakke med våre legemiddeleksperter, sier Kristin Fodstad, som leder arbeidet med å løse legemiddelmangel i Apotek 1.

Hun opplyser at apotekkjeden tar saken på største alvor, og forstår at opplysninger om falske legemidler kan skape usikkerhet.

- Godkjente norske apotek er en del av den lovlige forsyningskjeden og selger trygge legemidler. Du kan være trygg på at legemidlene kjøpt i norske apotek er av god kvalitet og ekte vare, sier Fodstad.

Fraråder utenlandske nettapotek

På grunn av mangel på norske pakninger av legemiddelet Ozempic har Legemiddelverket gitt grossistene tillatelse å ta inn utenlandske pakninger for å sikre tilgangen slik at de som trenger legemiddelet kan fortsette behandlingen. Disse har imidlertid vært gjennom en langt strengere kontroll og kvalitetssikring enn legemidler som du kan kjøpe i utenlandske apotek eller via utenlandske nettapotek.

Likevel er Apotek 1 kjent med at personer handler sine legemidler via utenlandske nettapotek. Dette frarådes på det sterkeste.

- Du har ikke den samme forsikringen når det gjelder utenlandske nettapotek, sier Fodstad.

Strenge kontroller

Apotek 1 har solgt ca 75% av de utenlandske pakningene av Ozempic som har vært omsatt i norske apotek. Kjeden stiller strenge krav til sine leverandører om å kontrollere både pakninger og legemidler før de blir sendt til de grossisten på Lørenskog.

Hos grossisten blir legemidlene på nytt kontrollert med tanke på forsegling, produktkode, serienummer, batchnummer og utløpsdato.

Når legemidlene ankommer apotekkjedens 460 apotek, blir de kontrollert på nytt. Falske pakninger vil derfor kunne utløse alarm både hos leverandør, grossist og apotek.

- Vi har gode kvalitetssystemer som sikrer at falske legemidler vil bli fanget opp, avslutter Fodstad.

Apotek 1 er Norges ledende apotekkjede. Vi har over 460 apotek fordelt på alle landets fylker, og over 4500 dedikerte medarbeidere.