Gir råd om riktig bruk: Maren Hoff, farmasøyt og fagrådgiver i Apotek 1.

Kraftig økning i salg av selvtester

Helsemyndighetene mener fortsatt at vi ikke trenger å teste oss for korona. Salgstallene fra Apotek 1 viser likevel at folk tester seg mer enn på nesten to år.

- Salget av koronatester er syv ganger høyere enn det var i høstferien, og det øker uke for uke. Ikke siden februar 2022 har vi solgt flere selvtester, forteller pressesjef Silje Ensrud i Apotek 1.

Selvtester har vært tilgjengelig i apotekene helt siden de kom på markedet høsten 2020, men salget har vært svært lavt det siste året. De siste ukene har imidlertid salget minnet mer om fjoråret.

- Apotekene opplever at folk strømmer til for å kjøpe selvtester. Legekontorene har begynt å kreve at folk tester seg før de møter opp med symptomer, forteller Ensrud.

Selvtester går ut på dato

Mange har selvtester liggende fra tidligere. På disse bør holdbarheten sjekkes.

- Dersom holdbarheten på disse fortsatt er ok, kan de fint brukes, men dersom holdbarheten er utløpt, kan man risikere at de ikke fungerer som de skal og man bør kjøpe nye, sier Maren Hoff, farmasøyt og fagrådgiver i Apotek 1.

Selvtester tåler ikke frost

I tillegg er oppbevaringen viktig for at selvtester skal kunne fungere som de skal.

- Selvtestene tåler ikke minusgrader. På pakningen står det at laveste temperatur produktet tåler er to grader, og dette kommer av at ulike komponenter i testen ikke tåler frost, forteller farmasøyten.

Apotek 1 anbefaler derfor at folk frakter selvtestene godt pakket inn dersom de skal være ute i kaldt vær, slik at selvtestene ikke blir utsatt for kulde på vei hjem fra apoteket.

Korona, forkjølelse eller influensa?

Apotekene tilbyr ulike typer selvtester, som også gir testsvar for både influensa og korona. Slike kombinasjonstester har blitt aktuelle for mange som har forkjølelseslignende symptomer.

- Rådet er uansett å holde seg hjemme om man er syk, slik at vi slipper å øke smitten. Testing er ikke anbefalt av helsemyndighetene, men vi ser likevel at mange ønsker å vite om de har et smittsomt virus, sier Hoff.

Hun sier at det kan være vanskelig å skille symptomene mellom korona, influensa og forkjølelse, da de tre sykdommene gir lignende symptomer.

- Influensa kan være utfordrende å skille fra covid-19. Med unntak av tungpustethet, som er typisk for korona, gir begge disse sykdommene mange av de samme plagene, som feber, hoste, hodepine, slapphet og muskelverk, sier Hoff.

Apotek 1 er Norges ledende apotekkjede. Vi har over 460 apotek fordelt på alle landets fylker, og over 4500 dedikerte medarbeidere.