Gir råd om riktig bruk: Farmasøyt Eirik Rustan. Foto: Apotek 1

Legemiddelekspert om fedmemedisiner: - Fare for feilbruk

Salget av reseptbelagte vektreduserende legemidler har økt kraftig det siste året, men ikke alle kjenner til hvordan disse fungerer. Det kan føre til feilbruk, advarer Apotek 1.

- Jeg er litt overrasket over hvor lite kunnskap folk har når disse legemidlene hentes ut for første gang. Mange er ikke vant til å sette en sprøyte på seg selv, og har sjelden fått noe veiledning før de kommer for å hente ut sine nye legemidler, sier Eirik Rustan, farmasøyt og fagredaktør i Apotek 1.

Han forteller at apotekmedarbeidere kartlegger kunnskapen og informasjonsbehovet når noen henter nye medisiner. Kunder som kommer med resept på nye vektreduserende legemidler har i liten grad blitt informert om hvordan legemidlene virker, hvordan de skal tas eller hvilke bivirkninger som er aktuelle.

Felles for denne type legemidler er at de må injiseres i underhuden, enten på magen, låret eller overarmen. Dette betyr at man må være forberedt på at man må stikke seg når man bruker disse, noe som kan være nytt for mange.

- Legemidlene kommer i ferdigfylte penner og er relativt brukervennlige, men det er avgjørende at man får god opplæring i klargjøring og selve injiseringen, sier legemiddeleksperten og forteller:

- En vanlig brukerfeil er at folk tror de må teste at pennen fungerer hver gang de skal sette en dose. Dette fører til at verdifulle dråper ødsles bort, slik at det ikke er nok igjen til siste dose. Det er bare nødvendig å teste pennen første gang den brukes, sier Rustan, som anbefaler å lese bruksanvisningen nøye og rådføre seg på apoteket.

Påvirker appetitten

De nye vektreduserende legemidlene øker ikke forbrenningen, slik mange kanskje tror.

- Tvert imot er det slik at kroppen svarer med å redusere forbrenningen når man går ned i vekt, som et middel for å bevare energireservene, forteller Rustan.

Legemidlene påvirker appetittsenteret i hjernen og magetømmingshastigheten. Det bidrar til at man kjenner seg mett raskere. Det er også rapportert om mindre søtsug.

De er ikke løsningen alene

Når man har brukt legemidlene i en periode kan man oppleve å gå opp i vekt igjen når man slutter å bruke de. Dette er fordi legemidlene ikke er en løsning alene, dersom målet er å gå ned i vekt.

- Riktig kosthold, i riktig mengde, og å være i aktivitet er viktig selv om man bruker de nye vektreduserende legemidlene. Dette gjelder under hele behandlingen, men særlig hvis man har nådd målet sitt og enten skal gå ned i dose eller forsøke å slutte på dem. Har man ikke planlagt veien videre, eller innarbeidet de gode vanene mens man har brukt disse legemidlene så er det stor sjanse for at man vil legge på deg igjen, forklarer Rustan.

Kan gi magebivirkninger

Felles for alle de nye vektreduserende legemidlene er at mange opplever magebivirkninger, som diaré, forstoppelse, kvalme og oppkast.

- For noen kan disse bivirkningene gi seg over tid, men ikke for alle. For å redusere plagsomme bivirkninger er det derfor vanlig at dosen gradvis trappes opp på de nye vektreduserende legemidlene, slik at kroppen får tid til å venne seg til dem. En slik opptrappingsperiode varer typisk i 3-4 måneder før man når en fast vedlikeholdsdose, forteller farmasøyten.

Behandlingen tar tid

De nye vektreduserende legemidlene er vist i studier å være effektive. Like fullt må man være forberedt på at vektreduksjonen vil gå gradvis over flere måneder til år, og særlig i starten hvis man ikke har innarbeidet de gode vanene.

- Det er viktig å være forberedt på at en slik behandling tar tid, og forsøke å holde motivasjonen oppe selv i perioder hvor vekten ikke går ned så fort som man skulle ønske, råder Rustan.

Kilder: Norsk Elektronisk Legehåndbok (NEL), Felleskatalogen, Statens legemiddelverk

Apotek 1 er Norges ledende apotekkjede. Vi har over 460 apotek fordelt på alle landets fylker, og over 4500 dedikerte medarbeidere.