To nyheter fra Rioja i basissortimentet

Utvidet økologisk sortiment med to basisnyheter fra Rioja

Salget av spansk rødvin økte i 2015, noe som kanskje ikke er så rart ettersom Spania er et av verdens største vinland. Nå lanseres to nyheter fra Rioja, som dessuten er økologiske. Lanseringene utvider basissortimentet, ettersom de er de eneste økologiske vinene fra Rioja.

Spania er et av verdens største vinland, og de har også gått i bresjen for økologisk dyrking når det gjelder druer. Å produsere og drikke økologisk vin er bedre ut fra et miljøsynspunkt, men også bedre for dem som jobber på vinmarkene. En økologisk vinproduksjon bruker bare naturgjødsel, skadedyr og skadeinsekter håndteres biologisk og det er færre tilsetninger som er tillatt. Ved å kjøpe viner merket med økologisk sertifisering, bidrar forbrukeren til å redusere påvirkningen på miljøet. Interessen for økologiske viner er foreløpig lav i Norge hvis man sammenligner med nabolandet Sverige, men i takt med at oppmerksomheten omkring bærekraft har økt hos norske forbrukere, har også Vinmonopolet i årenes løp tatt inn stadig flere økologiske viner. Nå i november lanseres to nyheter fra Rioja.

Biurko Gorri – liten økopioner med høye ambisjoner

I den lille spanske byen Bargota, 290 km nord for Madrid, med en befolkning på under 300 personer, drives vinhuset Bodegas Biurko Gorri. Dette er en familiebedrift der mange generasjoner har dyrket vindruer i området. Opprinnelig ble vinen solgt til det lokale kooperativet, men i 1992 salet de om og begynte å selge viner under egen etikett. Filosofien bak vinproduksjonen omfatter ledeordene respekt, samt omtanke for naturen og den lokale tradisjonen. Allerede i 1998 ble vinhuset økologisk sertifisert, og familien betraktes som pionerer på det økologiske området.

Biurkos vingårder ligger ved foten av Sierra Cantabria, og jordsmonnet består først og fremst av kalkblandet leire, som med sin kombinasjon og balanse bidrar til friskhet og kraft i druene. Vingården ligger i en skråning omringet av både andre vingårder og olivenlunder, med spektakulær utsikt over omgivelsene.

Fra vinhuset med samme navn lanseres Bodega Biurko Gorri Monte Ocijo 2014, som har mørk rød farge med lilla toner. I duften finnes mineraler blandet med mørke skogsbær. Smaken er fruktig, sammen med litt krydder og høy mineralitet. Den har en utmerket balanse mellom alkohol og syre. Avslutningen er lang, med myke og fine tanniner.

Bodega Biurko Gorri Monte Ocijo 2014 137,80 kr, varenummer: 68174 – K6

Bodega Bagordi – anerikt vinhus i fjortende generasjon med fokus på økologi

Samtidig lanseres enda en økologisk Rioja fra et familieeid vinhus. Bodega Bagordi ligger i byen Andosilla, og i likhet med Biurko Gorri ligger vinhuset i regionen Navarra. Deres familiehistorie begynte i 1723, og fjorten generasjoner senere produserer familien Carcar fremdeles vin med basis i de samme verdiene som ble etablert av deres forfedre. Alle viner blir skapt med respekt for landet, frukten og tradisjonene. Dette gjør at vinhuset kan skape viner med store personligheter.

Vingårdene er på 58 hektar og er DOC-klassifiserte, og de ligger ved bredden av elvene Ega og Ebro, som går mellom Androsilla og San Adrián. Området har tørre somre fulgt av kalde vintre, noe som er ideelt for dyrking av økologiske druer. Jorden er variert og inneholder blant annet sand og fin grus som letter dreneringen, samtidig som den kalde vinden fra nord gjør at vinstokkene holder seg friske. Men setter sin lit til en naturlig rytme i vingården og økosystemet, og dermed unngår man overforbruk av kjemiske gjødnings- og bekjempingsmidler.

Fra Bodega Bagordi lanseres Bodega Bagordi Rioja Navardia 2014, som har en dyp og intens rødlilla nyanse. Duften har tydelige toner av skogsbær, bringebær, solbær og krydder som svart pepper og lakris. Det finnes også myke innslag av blomster, karamell og mineraler. Smaken kombinerer intensitet med myke tanniner, rikelig frukt og lakris. Vinen har en lang og behagelig ettersmak.

Bodega Bagordi Rioja Navardia 2014 163 kr, varenummer: 68133 – K4

Graciano – vanskelig å dyrke, men en fantastisk drue

Begge lanseringene er basert på druen Graciano i stedet for Tempranillo, som ellers er hoveddruen i Riojaviner. Denne druen dyrkes i liten skala, mye fordi den er vanskelig å dyrke og krever spesialbehandling for å oppnå sitt fulle potensial, men når den gjør det, er den en fantastisk drue. Avlingene ligger ofte i lavere høyde enn Tempranillo-druen, og derfor er det vanlig at druen er å finne i de sørlige delene av Rioja.

Graciano er en sterk vinranke som ligner Merlot eller Cabernet Sauvignon, og den står seg godt mot sykdommer og hardt vær. Karakteren til druen er at den har en høy og intens rødlilla farge og høy syre. Den har lavt tannininnhold og gir smaksrike, aromatiske viner, og når den – som i disse tilfellene – er den eneste druen, får vinene en karakteristisk lakrisduft.

Lars Sagen, Country Manager Wine, Lars.Sagen@arvidnordquist.no, tlf. 93 03 59 40

Vin og øl med god smak og ettersmak

Arvid Nordquist HAB er en svensk familiebedrift som siden 1884 har hentet verdens smaker til Sverige i form av sterke internasjonale varemerker og sin egen lokalrøstede kaffe. Arvid Nordquist tilbyr kaffe, næringsmidler, vin og øl til detaljhandelen, restauranter og grossister i Norge.

Arvid Nordqvist tilbyr et stort kvalitetssortiment av vin og øl, der kun drikkevarer som oppfyller selskapets smakskrav tas inn i sortimentet. Smaksopplevelsen har alltid vært sentral for Arvid Nordquist, både smaken og ettersmaken. Drikke produsert og levert med omtanke smaker ganske enkelt bedre. Derfor er Arvid Nordquists ambisjon at alle drikkevarer i sortimentet skal være produsert med minst mulig klimapåvirkning, uten å gi avkall på kvaliteten. Selskapet har 170 medarbeidere fordelt på samtlige nordiske land og hadde i 2014 en omsetning på 1850 millioner svenske kroner. Les mer på www.arvidnordquist.se