Azets lanserer automatisk transaksjonsbasert klimakalkulator

Azets lanserer automatisk transaksjonsbasert klimakalkulator

Azets integrerer en SINTEF-utviklet klimakalkulator med sine regnskapssystemer. Løsningen viser bedriftens klimaavtrykk basert på regnskapstransaksjoner. Hundre millioner kroner i økt omsetning fra løsningen kan skapes mot sommeren 2024.

Azets kjenner ikke til noen andre aktører som kan levere en helintegrert løsning som basert på den enkelte transaksjon gir virksomheter tall på klimaavtrykket deres. Løsningen baserer seg blant annet på transaksjoner med leverandører og hvilke klimautslipp disse har.

“Løsningen er et verdifullt bidrag for bedrifter som vil vite hvordan de påvirker klimaet og hva de kan gjøre for å redusere avtrykket sitt. Klimaarbeid starter med måling, og vi er trygge på at løpende klimakalkyler vil gi både kunnskap og motivasjon til raskt å kunne forbedre virksomheters klimaprofil”, sier administrerende direktør i Azets Insight Norge, Runar Leite.

Bygger på internasjonal standard

Teknologien som er utviklet i SINTEF og nå eies av XiQ Morescope, bygger på Greenhouse Gas (GHG) – protokollen, internasjonalt etablert standard for klimaregnskap og fullt ut reviderbar. Kjernen i de økonomiske modellene er såkalte "kryssløpsanalyser", som på ulike vis tallfester all utveksling av varer og tjenester mellom ulike sektorer og land.

“Modellene vi har utviklet fanger opp direkte og indirekte klimagassutslipp gjennom hele verdikjeden, på tvers av grenser mellom land og verdensdeler. Myndighetene vil stille krav til slik rapportering fremover”, sier konsernsjef Alexandra Bech Gjørv i SINTEF.

Eksklusiv avtale

Azets har eksklusiv rett til å selge og integrere løsningen på samme plattform som selskapets øvrige applikasjoner slik at kundene kan bruke den sømløst under navnet Azets Sustainability. I Azets Sustainability kan kundene se sitt klimafotavtrykk, langs selskapets verdikjede, legge til klimadata og jobbe aktivt mot å redusere sitt fotavtrykk.

“Mange bedrifter har eksakt kunnskap om sine direkte klimautslipp, mens de indirekte utslippene er mer krevende å estimere og dokumentere. For mange virksomheter er det likevel disse utslippene som er mest betydningsfulle. Med Azets Sustainability vil man likevel lynraskt kunne lage et presist, detaljert og verdiskapende klimaregnskap for virksomheten, sier leder for forretningsutvikling og bærekraft i Azets Advisory”, Mats Lorentsen.

Klimaregnskapene skal kunne stå selvstendig, og kunne inngå i virksomheters totale bærekraftsrapportering. Klimaregnskapet er et av de viktigste verktøyene for bedrifter til å bli mer bærekraftig. Måling av utviklingen vil være essensielt når næringslivet og samfunnet skal omstille seg på en konkurransestyrkende måte.

Fakta om løsningen

• En softwareløsning for beregning av direkte og indirekte klimagassutslipp basert på innkjøpene og produksjonen en bedrift gjør
  • Selskapet MoreScope står bak løsningen. Det er spunnet ut av SINTEF.
  • Softwaren bruker økonomiske modeller og tilhørende miljødatasett som SINTEF og NTNU har utviklet over tiår og høstet mye heder for
  • Integrering av økonomidata fra Azets datavarehus mot andre API-integrasjoner og kunstig intelligens, kan raskt gi kundene tall på deres globale klimaavtrykk - fra all økonomisk aktivitet med opprinnelse fra egen verdikjede
  • Rapporteringen er basert på Greenhouse Gas-protokollen for klimaregnskap
  • Azets har eksklusiv rett til å tilby softwaren som en modul i sine kundeløsninger

Klimaregnskap på Azets sine hjemmesider finner du her: https://www.azets.no/blogg/kli...

Ved spørsmål, kontakt Runar Leite, administrerende direktør i Azets Insight Norge, tlf: 47 20 20 47

Vårt oppdrag er å hjelpe virksomheter med å oppnå sine ambisjoner.

Azets er et internasjonalt konsern som leverer regnskap, lønn, rådgivning og forretningstjenester, både digitalt og lokalt. Det frigjør verdifull tid for kundene våre, slik at de kan fokusere på det de kan best.

160+ kontorer. 6,500+ ansatte. 120,000+ kunder.

Regnskap | Lønn | HR | Teknologi | Bemanning | Rådgivning

Sara Aadnesen

Pressekontakt Nordic PR and Communication Manager +47 90 600 759

En personlig opplevelse – digitalt og lokalt

Azets er et internasjonalt konsern som tilbyr regnskap, lønn, rådgivning og forretningstjenester. Vi leverer en personlig opplevelse – både digitalt og lokalt.

190+ kontorer
8,200+ ansatte