Leder BFO: - Status er satt, det er krise i Forsvaret.

Personellflukten fra Forsvaret er en krise!

Befalets Fellesorganisasjon i YS er samlet til kongress og har vedtatt følgende resolusjon:

«Personellflukten fra Forsvaret er en krise. Den sterkeste kritikkformen «svært alvorlig» blir brukt når personell- og kompetansestatusen i Forsvaret omtales, og alvoret virker ikke å treffe den militære og politiske ledelsen av Forsvaret. BFO krever handling, nå!.».

Forsvarssjef Eirik Kristoffersen gjestet BFOs kongress tirsdag. Også her var personellsituasjonen tema.

Leder i BFO Rune Rudberg karakteriserer situasjonen slik: - Status er satt. Det er krise i Forsvaret. Det hjelper ikke å fortelle at personellet er Forsvarets viktigste ressurs hvis man ikke tar de rette grepene og viser at man virkeleig mener det.

BFO er Norges største tjenestemannsorganisasjon for militært personell. Ca 11.100 medlemmer totalt gjør BFO til den nest største organisasjon i Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund Stat. BFO er partipolitisk uavhengig, og har medlemmer i alle aldre og gradsnivåer. BFO har en demokratisk struktur, bygget på lokal tilstedeværelse gjennom mer enn 50 lokalforeninger i 5 regioner, kombinert med en ressurssterk sentral administrasjon. Som arbeidstakerorganisasjon er BFO opptatt av hva vi oppnår i arbeidet med å ivareta medlemmenes økonomiske og sosiale rettigheter.