(NO) Trøndere ettergår barnas mobilbruk

Mens sørlendingene ikke bryr seg nevneverdig med å sjekke barnas nett- og mobilaktivitet, er det ingen som undersøker barnas chattelogger og mobilinnbokser mer enn trøndere.

De aller fleste foreldre lar barna bruke mobil og Internett. Men ikke uten at de selv sjekker nettleserhistorikk, innboks og utboks, chattelogger og samtalehistorikk. En nasjonal undersøkelse analysebyrået Respons nylig gjennomførte i samarbeid med trygghetsløsningen Bipper, viser at over åtte av ti foreldre med barn i barneskolen lar barna bruke mobil og Internett.

I Trøndelag forteller kun syv prosent at de ikke sjekker barnas mobil- og Internettbruk. Resten sier at de sjekker enten chattelogger, innbokser og utbokser på mobil og PC, eller nettleser- og samtalehistorikk. Én av ti sier at de ikke vet hva de gjør. På Sørlandet sier til sammenlikning hele tre av ti at de ikke sjekker barnas bruk.

- Det er flott at foreldre engasjerer seg og følger med. I dag er dette kun mulig gjennom å sjekke inn- og utbokser og historikk. Dette kan oppleves som tillitsbrudd av barnet, og det er ikke bra, selv om det er gjort i beste mening, forteller Silje Vallestad, gründer av Bipper som skal trygge barneskolebarns mobile hverdag.

Barna vet mer enn foreldre
Hun mener mange barn i mange tilfeller ligger flere steg foran foreldrene sine hva teknologi angår, og at mange ikke vil ha store problemer med å gjøre det vanskelig for foreldre å få reell oversikt.

Bipper er en tjeneste som er ment for foreldre med barn i barneskolen, og lar foreldre selv definere barnas grenser på mobil. Via en nettside kan foreldre bestemme når og hvem barna kan ringe, og hvor mye de kan ringe for. Tjenesten har også en trygghetsalarm og begrenset lokaliseringsfunksjon.

Undersøkelsen viser at halvparten av alle de spurte forteller at de sjekker barnas nettleserhistorikk, og fire av ti sjekker innboks eller utboks på PC. Litt færre sjekker innboks og utboks på mobil, mens tre av ti leser gjennom chattelogger og samtalehistorikk.

Plasserer PC-en i stua
Mange svarer også at de har plassert PC-en sentralt i boligen, og at de dermed kan følge med på når den er i bruk. Vallestad, som selv er trebarnsmamma, har også datamaskinen i stua, slik at hun kan følge bedre med på hva de yngste barna hennes gjør på nett. Hun vil ikke la barna ha PC med internettilgang på eget rom med mindre et godt nettfilter som også tilbyr tidskontroll er installert. Men hun påpeker at Internett og mobil åpner ekstremt mange kanaler, og at det er mye bruk som er vanskelig å kontrollere.

- Mobilen er på mange måter en ny datamaskin, med tilgang til Internett og en haug applikasjoner. Det mest hensiktsmessige for foreldre er verktøy som begrenser bruk på forhånd, i stedet for at foreldre føler de i etterkant må gå inn og lese private logger, e-poster og SMS. Kanskje også uten at barna selv finner det ut, forteller hun.

Vallestad fikk ideen til Bipper da hennes eget barn begynte på skolen og oppdaget at andre seksåringer allerede hadde fått egen mobil.

- Jeg begynte å undersøke markedet for trygge løsninger for barn, men var ikke fornøyd med noen av de få produktene som fantes internasjonalt. Det ga meg ideen til Bipper. Undersøkelser viser at foreldres behov for trygghet er den viktigste årsaken til å utstyre barnet med mobiltelefon. Også majoriteten av barna sier mobilen gjør at de føler seg tryggere når de er alene, opplyser Vallestad.

• Livsstil, mote, fritid

• sørlandet

• Aust-Agder

Om Bipper

Bipper er et selskap gründet av trebarnsmoren Silje Vallestad i 2007. Hun etablerte selskapet da hun fikk erfare at hennes seks år gamle datters venninner hadde mobiltelefon, og ikke kunne finne noen mobilløsninger tilgjengelig på markedet, som kunne dekke hennes behov som forelder. Bipper tilbyr en sikkerhetsløsning som gjør mobiltelefoner tryggere og bedre tilpasset de yngste brukerne (barneskolebarn). Foreldre kan gjennom en personlig webportal bestemme hvem deres barn kan kommunisere med, og når og hvordan barnet kan bruke mobiltelefonen. Bipper tilbyr også en trygghetsalarm og lokaliseringstjeneste.

Bipper har tidligere vunnet priser under 2010 Bully Award, 2010 Mobile World Congress Mobile Premier Award, og SIMagine 2010. Selskapet har hovedkontor i Bergen, med distriktskontor i New Jersey, USA. Tidligere denne måneden lanserte Bipper internasjonalt, med Bulgaria som første land ut.

www.bipper.no

Kontaktinformasjon:

Silje Vallestad
Gründer i Bipper
silje@bipper.com / 926 10 883

Idar Eidset
Seniorkonsulent i Respons Analyse AS
idar.eidset@responsanalyse.no / 55 60 70 04 / 90 78 66 94

Pressebilder, Silje Vallestad: http://www.flickr.com/photos/teambipper/sets/72157625360383466/

Silje Vallestad

Pressekontakt CEO / founder +1 650 47 49 447