Gå videre til innhold
Bjelin introduserer slitesterke grangulv for tøffe miljøer på Stockholm Furniture & Light Fair 2020

Pressemelding -

Gran er et materiale som er for mykt til å tåle slitasje på offentlige steder. Bjelins patenterte herdeteknologi gjør imidlertid treoverflaten hard nok til å brukes i miljøer med tøffe krav til slitestyrke og bærekraft.

Fra håndhøvlede treplanker til industriell produksjon - gulv fra gran har blitt produsert i århundrer og opplever nå en fornyelse med sine vakre og taktile kvaliteter som gjenoppdages av en ny generasjon interiørdesignere og arkitekter. Gran har tradisjonelt vært brukt som foring under vegg-til-vegg-tepper eller under parkettgulv på grunn av treverkets mykhet.

- Vi kan endelig tilby en slitesterk kolleksjon av gulvbelegg til konkurransedyktige priser der den vakre granen spiller en ledende rolle, sier Johan Larsson, salgs- og markedssjef hos Bjelin.

Det nye, materialeffektive grangulvet produseres i en nybygd fabrikk i Viken i den svenske regionen Skåne. Investeringer i produksjonskapasitet i Sverige er drevet av økt etterspørsel etter førsteklasses produkter med minimal påvirkning på miljøet. Granen kommer fra Slovenia, en region i Kroatia med en lang tradisjon for skogbruk som sikrer ny vekst. Granen vokser i skogen, og vedlikeholdes og forvaltes på en bærekraftig måte innenfor strenge økologiske, sosiale og økonomiske rammer.

Bjelins patenterte teknologi gjør at de herdede plankene dekker 10 ganger overflaten sammenlignet med parkettgulv laget med vanlig teknologi, siden materialet kan være svært tynt uten at det blir sprøtt. Denne ressurseffektive teknologien produserer opptil 28 cm brede og 240 cm lange treplanker. Overflaten herdes under høyt trykk og varme, slik at det dannes et materiale som er fire ganger hardere enn den opprinnelige granen. Overflaten, som er behandlet med hard voksolje kombinert med det harde trematerialet, skaper et nesten vedlikeholdsfritt gulv.

Den underliggende teknologien er lisensiert gjennom Bjelins forsknings- og utviklingsselskap Välinge Innovation til andre gulvprodusenter under merket Woodura®.

Bjelin er en del av et svensk familieeid selskap med base i Viken i Sør-Sverige, med topp moderne produksjonsanlegg i de kroatiske regionene Bjelovar, Ogulin og Otok. Konsernet har over 1000 ansatte og en årlig omsetning på 1,3 milliarder SEK med salg i hele det europeiske markedet. Grunnleggerne av Bjelin oppfant verdens første laminatgulvprodukter på Perstorp sent på 1970-tallet. Etter grunnleggelsen av Bjelin, introduserte de det innovative klikkgulvet på 1990-tallet, som nå er selskapets ledende produktserie. Konsernets FoU utføres av Välinge Innovation AB, www.bjelin.com

Bjelin er en del av Pervanovo Invest AB Group og utvikler og produserer et bredt spekter av gulvprodukter, inkludert tradisjonelle tregulv og innovative gulv av nye materialer. Denne utviklingen er i samarbeid med søsterselskapet Välinge Innovation AB, best kjent som oppfinneren av det første mekaniske gulvlåsesystemet.

Produksjonen foregår i Bjelins topp moderne fabrikker i Sverige og Kroatia, hvor selskapet har tilgang til høykvalitets FSC-sertifisert trevirke. I generasjoner har svært erfarne ansatte jobbet der for å foredle den velkjente slaviske eiken til vintønner – og nå gulv.

Bjelin-Norway