Ny global salgssjef for Bjelin-produkter

Ny global salgssjef for Bjelin-produkter

Konsernet som består av Välinge Innovation og Bjelin har utnevnt Fredrik Alfredsson til global salgssjef med ansvar for salg av alle gulvprodukter under varemerket Bjelin.

Fredrik kommer til Bjelin fra Sveriges ledende gulvdistributør SGD, der han var administrerende direktør med ansvar for å konsolidere grossistvirksomheten gjennom oppkjøp og nyetableringer til ett konsern. Hans lederskap resulterte i en vellykket multifunksjonell salgsplattform under ett varemerke, og konsernet har siden vokst til å bli den største distributøren i Skandinavia.

I en kommentar til utnevnelsen sier Fredrik: "Jeg gleder meg til å bidra til veksten av varemerket Bjelin, som er kjent for sin høye kvalitet. Tilgangen til patentert teknologi fra Välinge Innovation i kombinasjon med produksjon og kommersialisering av gulv er unik."

Hans mål for Bjelin er å bli en seriøs og langsiktig aktør på det globale markedet. "Hvert publikum er forskjellig, så du må tilpasse deg. En langsiktig visjon, og ikke minst utholdenhet, er nøkkelen."

Bjelin tilbyr en rekke gulvprodukter med fokus på innovasjon og bærekraft. Selskapets sortiment av slitesterke, herdede tregulv med Woodura®-teknologi, utviklet av Välinge Innovation, optimaliserer alle råvarer. Mens Välinge produserer disse gulvene i Sverige og Kroatia, produserer Bjelin parkettgulv i kroatiske fabrikker. Siden begynnelsen av året har alle Välinge- og Bjelin-gulvproduktene blitt solgt under varemerket Bjelin.

Administrerende direktør i Välinge og styremedlem i Bjelin, Niclas Håkansson, sier: "Fredrik har lang erfaring og er vel ansett i bransjen. Han brenner for gulvbransjen, og hans lederskap vil være en stor ressurs for vårt globale salgsteam. Jeg er sikker på at hans utnevnelse vil bidra til Bjelins suksess."

Fredrik har en solid bakgrunn fra gulvbransjen og har jobbet nesten 20 år hos den svenske gulvleverandøren Kährs som CCO med globalt ansvar for detaljhandel og distribusjon, salgsdirektør for Skandinavia og VP med ansvar for forsyningskjeden og driften ved hovedkontoret i USA, der han støttet salgsteamet.

Bjelin er en del av det familieeide selskapet Pervanovo med hovedkontor i Viken, sør i Sverige, med toppmoderne produksjonsenheter i Kroatia. Gruppen har 2200 ansatte med en årlig omsetning på

2 milliarder SEK. Grunnleggeren av Bjelin utviklet det første laminatgulvet under sin tid på Perstorp på slutten av 70-tallet og oppfant senere det innovative klikkgulvet på 90-tallet, dette er i dag den største delen av produktlinjen. Bjelin´s globale salgsorganisasjon jobber nå med deres siste grønne innovasjon, Herdet Tre, en teknologi for å produsere bærekraftige og miljøvennlige gulv. Herdet tre lages med Woodura® teknologi, patentert av Pervanovo gruppens R&D selskap Välinge Innovation AB, www.bjelin.se www.bjelin.com

Bjelin er en del av Pervanovo Invest AB Group og utvikler og produserer et bredt spekter av gulvprodukter, inkludert tradisjonelle tregulv og innovative gulv av nye materialer. Denne utviklingen er i samarbeid med søsterselskapet Välinge Innovation AB, best kjent som oppfinneren av det første mekaniske gulvlåsesystemet.

Produksjonen foregår i Bjelins topp moderne fabrikker i Sverige og Kroatia, hvor selskapet har tilgang til høykvalitets FSC-sertifisert trevirke. I generasjoner har svært erfarne ansatte jobbet der for å foredle den velkjente slaviske eiken til vintønner – og nå gulv.

Bjelin-Norway