Oppkjøpet av Spacva gjør Bjelin til Europas største produsent av eikefinér

Oppkjøpet av Spacva gjør Bjelin til Europas største produsent av eikefinér

Bjelins morselskap Pervanovo Invest AB med hovedkontor i Viken, i Skåne og flere datterselskaper i Kroatia har kjøpt 98 prosent av aksjene i Spacva som er notert på Zagreb-børsen. Spacva, som produserer høykvalitets eikefinér til gulv, ligger i Vinkovci i nærheten av store eikeskoger. Kjøpet sikrer forsyningen av den høyt etterspurte råvaren, som er en av hovedkomponentene i Bjelins gulv.

-Eik er mangelvare og med anskaffelsen dobler vi tilgangen på eik. Vår siste revolusjonerende innovasjon er den nye Woodura-teknologien, som gjør det mulig for oss å produsere ti ganger mer herdede tregulv fra en eikestokk enn med tradisjonell produksjonsteknikk. Med oppkjøpet i Spacva sikrer vi tilførselen av eikefinér og blir Europas ledende tregulvfirma med en produksjon på over 20 millioner kvadratmeter, sier Darko Pervan, CEO Pervanovo Invest AB.

Spacva avnoteres umiddelbart etter kjøpet, og navnet endres til Bjelin Spacva. Ytterligere 850 ansatte vil dermed inngå i selskapskonsernet, som blir en av Europas største produsenter av eikefinér. Etter oppkjøpet vil gruppen av selskaper, ledet av morselskapet Pervanovo, være Kroatias største treforedlingsprodusent med 1700 ansatte fordelt på fem produksjonsenheter i Kroatia. En produksjonsenhet er også lokalisert i Viken i Sverige.

De to kroatiske finérprodusentene Bjelin Otok og Bjelin Spacva ligger i utkanten av Europas største sammenhengende eikeskog, Spacvaskogen. Til sammen har de en produksjonskapasitet tilsvarende 25 millioner kvadratmeter eikefinér. Gruppen av selskaper som Bjelin er en del av, blir dermed Europas største produsent av høykvalitets FSC-sertifisert eikefinér for gulv- og møbelindustrien.

-I dag kommer en stor del av eikefinér fra produksjonsenheten Bjelin Otok i Kroatia. Finér fra eiken i Spacva-skogen er perfekt for produksjon av de lange brede plankene i de herdede tregulvene våre. Kvaliteten garanteres med FSC, en bærekraftsertifisering som våre kunder verdsetter høyt, sier Zoran Mihajlovic, administrerende direktør i Bjelin Sweden AB.

Hoveddelen av eikefinéren skal brukes internt til produksjon av herdede tregulv i Viken, Sverige og i Ogulin, Kroatia i henhold til den patenterte Woodura-teknologien utviklet av Pervanovos datterselskap Välinge Innovation og som går under produktnavnet Cured Wood i Bjelins gulvsortiment.

-Nå kan vi koordinere våre fem produksjonsenheter i Kroatia, og dermed blir det mer effektivt å foredle råvarene. Våre finéranlegg i Vinkovci og Otok vil foredle 90 prosent av alle eikestokker som høstes i Spacvaskogen. De korte transportavstandene fåe betydelige fordeler når det gjelder kostnader, produktkvalitet og miljøpåvirkning. Det vil bli gjort betydelige investeringer i de to finéranleggene for å tilpasse finér til produksjonen av herdet tregulv som er produsert i henhold til Välinge Innovation sin patenterte Woodura-teknologi, sier Stjepan Vojnic, CEO Pervanovo Kroatia.

Bjelin er en del av et svensk familieeid selskap med base i Viken i Sør-Sverige, med topp moderne produksjonsanlegg i de kroatiske regionene Bjelovar, Ogulin og Otok. Konsernet har over 1000 ansatte og en årlig omsetning på 1,3 milliarder SEK med salg i hele det europeiske markedet. Grunnleggerne av Bjelin oppfant verdens første laminatgulvprodukter på Perstorp sent på 1970-tallet. Etter grunnleggelsen av Bjelin, introduserte de det innovative klikkgulvet på 1990-tallet, som nå er selskapets ledende produktserie. Konsernets FoU utføres av Välinge Innovation AB, www.bjelin.com

Bjelin er en del av Pervanovo Invest AB Group og utvikler og produserer et bredt spekter av gulvprodukter, inkludert tradisjonelle tregulv og innovative gulv av nye materialer. Denne utviklingen er i samarbeid med søsterselskapet Välinge Innovation AB, best kjent som oppfinneren av det første mekaniske gulvlåsesystemet.

Produksjonen foregår i Bjelins topp moderne fabrikker i Sverige og Kroatia, hvor selskapet har tilgang til høykvalitets FSC-sertifisert trevirke. I generasjoner har svært erfarne ansatte jobbet der for å foredle den velkjente slaviske eiken til vintønner – og nå gulv.

Bjelin-Norway