Helt nye BMW 4-serie Cabriolet: Toppløs kjøreglede for fire

Helt nye BMW 4-serie Cabriolet: Toppløs kjøreglede for fire

I oktober ruller helt nye BMW 4-serie Coupe inn på norske veier. Før den siste snøen smelter til vår neste år, får den selskap av helt nye BMW 4-serie Cabriolet.

For 35 år siden lanserte BMW første generasjon av BMW 3-serie Cabriolet. Når 6. generasjon kabriolet i dette segmentet lanseres neste år, følger den sin forgjenger fra 2013 og bærer navnet BMW 4-serie Cabriolet.

Likheten med den iøynefallende designen til BMW 4-serie Coupé er naturligvis stor, men silhuetten til Cabriolet-modellen er likevel særegen, både med taket oppe og nede. Mens forrige generasjon hadde en hardtop-løsning, har helt nye BMW 4-serie Cabriolet et tak i stoff. Det gir en vektbesparelse på takkonstruksjonen på 40 prosent. En elektrisk motor sørger for at taket åpnes eller lukkes på 18 sekunder, og manøveren kan gjøres i hastigheter på opptil 50 km/t. Kapasiteten i bagasjerommet øker fra 300 til 385 liter når taket er lukket. Det er en økning på henholdsvis 80 og 15 liter sammenlignet med forrige generasjon.

Interiøret i 2+2-seteren er førerorientert og elegant. Helt nye BMW 4-serie Cabriolet byr på det samme rikholdige utvalget av infotainment-løsninger, digital instrumentering og førerassistansesystem som coupé-modellen gjør – og litt til. På kjølige dager sørger eksempelvis den integrerte ventilasjonen i hodestøttene for mer komfort og varme.

For liebhabere og feinschmeckere blir det selvsagt også mulig med skreddersøm av en rekke ulike materialer og detaljer, både på eksteriør- og interiørdesignen.

Første modell ut på det norske markedet i mars neste år, blir BMW M440i xDrive Cabriolet. Under panseret er det den velkjente bensinmotoren på tre liter med seks sylindre i rekke som sørger for underholdningen. Med en effekt på 374 hk og et dreiemoment på 500 Nm gjøres sprinten fra 0-100 km/t unna på 4,9 sekunder, mens toppfarten nås ved 250 km/t.

Estimert startpris for BMW M440i xDrive Cabriolet er fra 992 500 kroner. Norske forhandlere vil om kort tid åpne for bestilling. Senere i 2021 lanseres flere motoralternativer.

– Med helt nye BMW 4-serie Cabriolet har vi sluppet to av tre modellvarianter av den nye generasjonen BMW 4-serie. Neste tilskudd i familien vil bli en firedørs Gran Coupé, som også vil komme som den helelektriske BMW i4. Historien om den helt nye generasjonen BMW 4-serie er derfor langt fra ferdig, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.