Det var god stemning på FestiVahl feiringen torsdag 29. september!

Stor feiring av nyåpnet Rudolf Nilsens Plass

Jubel for oppgradert Rudolf Nilsens Plass! Foto: Benyamin Farnam

Torsdag 29. september samlet nabolaget, skolebarn, familier, bydelen, bymiljøetaten, Kultur i Gamle Oslo (KIGO), Sterling, Friluftssenteret i Gamle Oslo (FRIGO) og Vahl skole seg til FestiVahl; en feiring av skolens 125-års jubileum kombinert med feiring av den oppgraderte Rudolf Nilsens plass. Siden anleggsgjerdene rundt plassen ble fjernet rett før sommerferien har den oppgraderte plassen vært svært populær blant beboere i området og barna på Vahl skole.

- Vi foreldre på Vahl skole har ventet lenge for rehabilitering av Rudolf Nilsens plass. Endelig fikk vi det! sier Amira Zantouti som selv har barn på skolen.

-  Vi bruker parken daglig og vi har merket av våre barn trives veldig godt. Det kommer folk fra hele bydelen, mange andre foreldre i nabolaget bruker parken ikke bare Vahl foreldre. Vi er veldig glad for å ha et så nydelig uterom i nabolaget og vi skal ta vare på den, sier nest-leder i FAU Vahl skole Amira Zantouti.

- Nå ser parken veldig fint ut, vi er veldig fornøyde, sier Amira Zantouti. Foto: Benyamin Farnam

– Det er en glede å se hvordan plassen allerede har blitt tatt i bruk som lokal møteplass. Rudolf Nilsens plass er vårt nyeste eksempel på hvordan omgivelsene rundt oss kan skape flere møter mellom mennesker. Med gratis utstyrslån hos FRIGO er ikke det å ta turen hit noe å lure på: Her kan vi alle ånde opp i glede når vår arbeidsdag er gått, sier leder av Bydelsutvalget, Emil Snorre Alnæs.

- Vi skal fortsette å satse på uteområdene her i bydelen, sier leder i Bydelsutvalget Emil Snorre Alnæs
Vahl skole fyller 125år i år! Foto: Marte Kvam Eide

- I år er det 125 år siden Vahl skole ble åpnet første gang, og 25 år siden skolen gjenåpnet. Da er det naturlig med en fest!

- Vi har valgt å markere jubileet samtidig som vi markerer at vi endelig har fått en ny fin park på Rudolf Nilsens plass. Oppgraderingen var etterlengtet og vi gleder oss over parken hver eneste dag. Det er vi ikke er alene om! Vi ser at nabolaget har begynt å bruke plassen mer til lek, sport og sosialt samvær. Det er fint for både store og små. Plassen er et bevis på at pene og funksjonelle uteområder har mye å si for et nærområde. Det bidrar utvilsomt til økt trivsel, sier Janne Thon Rehn, rektor på Vahl skole.

- Så gøy å feire med dere! sier Kultur i Gamle Oslo (KIGO)

KIGO stod for programmering av underholdningen på scenen som inkluderte både sang og danseopptredener fra elever på Vahl skole, og en rekke ulike artister

- Det var en symfoni av stolte foreldre, glade barn, lek, dans, sang, deilige kaker, flinke lærere, taubane, mannskor, jubel og god stemning, sier Kaja Vardøen fra KIGO.

Sebastian zalo på scenen! Foto: Benyamin Farnam
Vålerenga mannskor sang vakkert. Foto: Benyamin Farnam

Rudolf Nilsens plass dekker 8,5 mål og ligger like ved Vahl skole. I samarbeid med områdesatsingen på Grønland og Tøyen er det blitt gjennomført flere medvirkningsprosesser med elever på skolen og andre som bruker uterommene i nærheten.

Nye lekeapparater på Rudolf Nilsens Plass! Foto: Marte Kvam Eide
Nye lekeapparater på Rudolf Nilsens Plass! Foto: Benyamin Farnam

I utviklingen av parken er det tatt hensyn til at jenter og gutter gjerne bruker uterommene på ulike måter, og målet er at Rudolf Nilsens plass skal være et uterom for alle.

- Vi gjorde en ekstra innsats for at jenter skulle bli hørt i medvirkningsprosessen, noe som påvirket tegningene. Landskapsarkitektene SOLA var veldig lydhør, de synes det var spennende, sier Berit Utvik, tidligere parkforvalter i bydelen.

- Det er nesten 10 år siden prosessen med oppgraderingen begynte, forteller tidligere parkforvalter Berit Utvik som gleder seg over det endelig resultatet. Foto: Marte Kvam Eide

– Vi i bydelen er glade for å endelig ha fått gjennomført denne oppgraderingen av Rudolf Nilsens plass. Iblant det historiske med nå 125 år gamle Vahl skole, Rudolf Nilsens nr. 13 og de gamle trærne her har det blitt en flott, moderne plass for dagens ungdom og innbyggere. Med multibane, lekeplass, plass til sosiale arrangement og til og med noen flere trær er det en deilig plass å være for alle vi som bor eller er på besøk i området, sier leder av Bydelsutvalget, Emil Snorre Alnæs.

Solister fra Panta Rei danseteater med spennende underholdning. Foto: Benyamin Farnam

Friluftsliv i Gamle Oslo (FRIGO) har hatt åpen utlånsbod alle dager hele sommeren, og med gratis aktiviteter som ballspill, lek i parken, ansiktsmaling, grilling og matlaging har det vært et kjærkomment tilbud.

-Det er fantastisk for alle barn, unge og familier at parken Rudolf Nilsens Plass endelig er åpnet for befolkningen igjen etter et langt år med bygging og fravær av skøyteis og aktivitetsmuligheter. Her er alle velkomne, sier prosjektleder for FRIGO Ellen Vik Ossiannilsson.

Vi har gledet oss enormt til åpningen, og det er gledelig å se hvor mye den blir brukt, sier prosjektleder for FRIGO Ellen Vik Ossiannilsson.
FRIGOs zip-line ble raskt populær! Foto: Benyamin Farnam

Parken ligger like ved Vahl skole og har hatt behov for en større oppgradering. Den inneholder blant annet multibane, større lekeplasser med terrengformasjoner, husker, sklier og sandlekeplass. I tillegg er det oppholdssoner, grillplass og sittemøbler for folk som bare vil slappe av. Bua til friluftsenteret i Gamle Oslo (FRIGO) har fått kjøkken, toalett og ny fasade. Videre er det etablert ny belysning, det er etablert regnbed og overvannsløsninger og kunstgressbanen har fått nytt dekke uten gummigranulat. Det er plantet 21 nye trær og over 4000 planter.

Mats Kvaløy-Bjørbekk (AP) var med utplantingen av stauder før sommerferien sammen med elever på Vahl skole.

- Det aller viktigste med dette prosjektet er at ungene på Vahl skole og AKS nå har fått tilgang på nye arealer for lek og fysisk utfoldelse. Vahl har et stort behov for større og bedre uteområder, og den nye parken er et kjærkomment supplement, sier leder av byutviklingskomiteen i Bydel Gamle Oslo, Mats Kvaløy-Bjørbekk (AP).

-Beliggenheten rett ved skolen gjør at parken er spesielt viktig for mange barn og unge på Grønland og vi er glade for å se at parken allerede er populær blant både barn, unge og voksne, sier prosjektleder i Bymiljøetaten, Jan Sverre Asmyr.

Leder av byutviklingskomiteen i Bydel Gamle Oslo, Mats Kvaløy-Bjørbekk og Jan Sverre Asmyr fra Bymiljøetaten besøker Rudolf Nilsens Plass i slutten av juni.

Mesteparten av finansieringen kommer fra områdesatsingen på Grønland og Tøyen. Byråd Hanna E. Marcussen har politisk ansvar for både områdesatsingen og Bilfritt byliv-prosjektet, som også bidrar til spleiselaget.

- Det er viktig å utvikle og ta vare på de grønne mellomrommene mellom blokker, bygårder og næringsbygg i indre by. Rudolf Nilsens plass myldrer av liv og viser hvilke kvaliteter denne type byrom tilfører nabolaget i et sentrumsområde. Med midler fra områdesatsingen har vi tidligere rustet opp Sørli lekeplass og arbeidet med å ruste opp Gartnerløkka går snart i gang. Områdesatsingen i indre øst gir resultater, sier byråden.

Nye Rudolf Nilsens plass har kostet ca. 47 mill. kr og er finansiert av midler fra Områdesatsingen på Grønland og Tøyen, Bilfritt byliv og spillemidler.

En lekeplass for store og små! Foto: Benyamin Farnam