Unik kunst i Urtehagen laget med og for nabolaget!

Unik kunst i Urtehagen laget med og for nabolaget!

Onsdag 6. september var det medvirkningsverksted for å lage mosaikk til unik krokodille-kunst i Urtehagen, med over 180 personer fra nærmiljøet som deltok i løpet av dagen. Totalt vil syv mosaikk-krokodiller stå på det tidligere lekearealet øst på plassen i Urtehagen.

Slik blir mosaikk krokodillene seende ut. Foto: Bydel Gamle Oslo
Kunstner German Evangelisti har stått for gjennomføringen av både arbeidet og verkstedene, og kan bekrefte at det fremdeles vil bli rom for lek.

- Det er lov å leke forsiktig på krokodillene når de er ferdige! ler han
- Dette blir en unik park i Oslo, som forhåpentligvis mange vil få glede av.

Kunstner German Evangelisti (t.h.) og prosjektleder Gerrit Heinz Mosebach foran arbeidsbordet. Foto: Bydel Gamle Oslo

Verkstedet var det siste før krokodillene ferdigstilles i løpet av september. Det ble servert boller, saft og kaffe, og underholdning med livemusikk. Byrådssekretær Herman Søndenaa var imponert over innsatsen og iveren til de oppmøtte.

- Her er det både barnefamilier, barn fra Vahl skole og voksne som bor i området. Det er herlig å se at lokalbefolkningen er engasjert i prosjektet. De er med på å lage kunsten som gir de eierskap og tilhørighet til den ferdige parken, og det tror jeg er veldig positivt.

Byrådssekretær Herman Søndenaa deltok med glede på mosaikkverksted. Foto: Bydel Gamle Oslo

Tidligere har det vært mosaikkverksted med elever fra Vahl skole, Mosaikk barnehage, Grønland seniorsenter, Fyrlyset og UngJobb ungdommer med stort engasjement.

Prosjektet er inspirert av lignende kunstprosjekt i bydel Sagene med German Evangelisti, og er ett av flere oppgraderingstiltak i Urtehagen som bydelen vil gjennomføre i 2023.

Kreative barn på mosaikkverksted. Foto: Bydel Gamle Oslo
- Det viktigste er å gi utfoldelse til folks kreativitet. Hvis folk bidrar til å lage kunsten vil de også passe på den ferdige parken og det vil være mindre hærverk, sier Evangelisti og referer til erfaringene på Sagene.

Ta turen innom Urtehagen ved slutten av september for å se de ferdige krokodillene!

For mer informasjon ta kontakt med:

Prosjektleder Gerrit Heinz Mosebach, tlf.: 936 28 010