Dette er teamet som skal jobbe med å gjennomføre parkplanen i Bydel Gamle Oslo. Foto: Liban A. Kahiye / Bydel Gamle Oslo

Storsatsning på parker i Bydel Gamle Oslo!

- Vi er heldige som har mange fine grønne parker i midten av Oslo, men vi trenger at enda flere bruker dem! Derfor oppgraderer vi dem nå så de kan brukes av folk i alle aldre, til å trene i eller leke på og til å ta vare på natur og miljø. Jeg gleder meg til å se resultatene, og håper folk blir fornøyde, sier Agnes Nærland Viljugrein, nestleder i Bydelsutvalget i Gamle Oslo.

Bydel Gamle Oslo har ansvaret for 24 parker og plasser som ligger i bydelen. Parkene inviterer både til lek, sport, sosial omgang og rekreasjon. De er viktige for innbyggernes trivsel og helse, naturmangfold og klimatilpasning.

I oktober 2022 vedtok Bydelsutvalget en “parkplan”, som er en oversikt over små og store oppgraderinger som kan gjennomføres i parkene Bydel Gamle Oslo forvalter.

- Denne parkplanen skal være et verktøy for å oppgradere og prioritere innsatsen i bydelens parker, sier teamleder Stina Lindholm i Avdeling lokalsamfunn i Bydel Gamle Oslo.

Vi gleder oss til å se resultatene fra parkoppgraderinger, sier (f.v) Gerrit Heinz Mosebach, Gunnhild Laxaa, Stina Maria Lindholm, Maja Bakkehaug. Foto: Liban A. Kahiye / Bydel Gamle Oslo

- Ikke alt er store og spektakulære oppgraderinger; denne planen gir oss også mulighet til å prioritere for eksempel å reparere benker, utbedre underlag, få på plass nye avfallsbeholdere og plante flere blomster. Vi håper at summen av forbedringene vil bidra til å skape enda triveligere nabolag og en enda bedre bydel å bo i, sier hun.

Parker for nabolaget

Bydelens innbyggere er svært engasjert i parkene sine. De er mye brukt av folk fra nabolaget, og noen parker tiltrekker seg folk fra hele byen.

- Over lengre tid har innbyggere og politikere kjempet for at parkene våre skal bli bedre og finere – nå har vi midler og ressurser til å gjennomføre det! Vi har nå på plass et team som skal jobbe med hele parkplanen, sier teamlederen for byutviklingsteamet i bydelen.

Midlene kommer fra Områdeløft Grønland og Tøyen, og bydelens eget budsjett.

Bydel Gamle Oslo har som eneste bydel også ansatt en egen parkutvikler, som gir en unik mulighet til å få fart på mange store og små forbedringer over hele bydelen.

Parkutvikler Gerrit Heinz Mosebach gleder seg til å starte arbeidet. Foto: Liban A. Kahiye / Bydel Gamle Oslo

- Det er spennende å komme inn i en bydel som satser så mye på grønne områder og parker. Jeg har tidligere jobbet med større prosesser og gleder meg til å jobbe med noe mer håndfast der vi kan se resultater raskt, sier parkutvikler Gerrit Heinz Mosebach.

- I 2023 skal vi prioritere de parkene med størst behov. Her kan vi nevne Enerløkka, Munkegata, Urtehagen og Sørli lekeplass. I tillegg kommer det en stor nærmiljøhage i Vålerenga park, og oppgradering av Gartnerløkka og Håkons gate. Vi gleder oss til å starte arbeidet!

Bydel Gamle Oslo skal prioritere innsats der det er størst behov. Bydelen skal jobbe særlig med behovene til barn og unge, universell utforming og tilgjengelighet, aktivisering, naturmangfold og klimatilpasning.

- Utover disse prioriteringene skal det være attraktivt å besøke alle våre parker, og bydelen har ansvar for at parkene er velholdte og godt nok vedlikeholdt, sier Lindholm.

Medvirkning

I arbeidet med parkplanen har bydelen gjennomført befaring med representanter fra Eldrerådet, Rådet for personer med nedsatt funksjonsevne og Rådet for psykisk helse og rus, og en befaring med ungdom i sommerjobb «Unge bybønder», som arbeidet i parker på Grønland og Tøyen sommeren 2022. Parkplanen bygger i tillegg på tidligere kartlegginger av grøntareal innenfor bydelen, spesielt på Grønland og Tøyen.

Bydelen har også gått gjennom tidligere innbyggerhenvendelser for å kartlegge steder hvor mange har ønsker om at de skal bli med brukervennlige og tiltrekkende.

Lindholm oppfordrer innbyggerne til å rapportere inn feil og mangler de ser på www.bymelding.no slik at bydelen også fremover kan få oversikt over områder der det må gjøres utbedringer. For ideer og forslag til større tiltak kan man ta kontakt med postmottaket på postmottak@bgo.oslo.kommune.no

Bydelen vil fortløpende legge ut bilder av oppgraderingene på sine sosiale medier. Her kan du følge Bydel Gamle Oslo på Instagram og Områdeløft sin Instagram-side.

For mer informasjon ta kontakt med:

Kommunikasjonsrådgiver
T: 901 28 103