Voksne og barn i alle aldre, frivillige og medarbeidere var med på å feire familiehuset på Nedre Fossum gård 27.september.

Åpner dørene for barnefamilier på Nedre Fossum gård

Det gamle hovedhuset på Nedre Fossum gård på Stovner fylles i høst av mange nye tilbud og aktiviteter for barnefamilier i bydelen.

Huset på Nedre Fossum gård skal være åpent med tilbud på dagtid, om ettermiddagen og på søndager. Her blir det ulike kurs, grupper og aktiviteter både for voksne og barn. Nedre Fossum gård ligger i Karl Fossums vei 1, kort vei fra Stovner-senteret.

Oslo Røde Kors åpner her sitt første familiesenter, som blir en sosial møteplass for hele familien.

Åpningsfest

Tirsdag 27.september inviterte Oslo Røde Kors og Bydel Stovner til stor åpningsfest for å feire de nye tilbudene på Nedre Fossum gård.

Til tross for regnværet var det mange voksne, barn, ungdommer, frivillige, medarbeidere og naboer som ble med på feiringen. På programmet sto leker og aktiviteter for barna, som ansiktsmaling, perling, teater, sjakk og ballongdyr, vafler og mat, og informasjonsstands fra Røde Kors og Bydel Stovner.

Offisiell åpning, med snorklipp, var det Elin Holmedal, daglig leder for Oslo Røde Kors, og Rashid Nawaz, leder for Stovner bydelsutvalg, som sto for:

– Dette har vi drømt om i tre år - det er gått tre år siden vi startet planleggingen av familiesenteret. Her får vi en møteplass med aktiviteter for både barn og foreldre på samme sted, et sted for å leke og for å lære. En slik møteplass blir nok spesielt viktig nå etter pandemien, sier Elin Holmedal.

– Jeg gleder meg til å følge med på det som skal skje på Nedre Fossum gård framover. Her skal vi få innspill fra familiene, og lage aktiviteter i fellesskap med dem, og med Røde Kors. De nye tilbudene i huset her kan bidra til å motvirke levekårsutfordringene vi ser i bydelen vår, sier Rashid Nawaz.

Fra venstre: Silje Bjerke, prosjektleder for Røde Kors familiesenter, Elin Holmedal, daglig leder Oslo Røde Kors og Rashid Nawaz, leder Stovner bydelsutvalg.

Røde Kors familiesenter

Et møtested for familier, om ettermiddagen og på søndager. Her kan foreldre og barn bli kjent med andre, delta på aktiviteter og få gode opplevelser sammen, helt gratis. Ulike aktiviteter som matlaging, utflukter, spill og filmkvelder. Muligheter for kurs for foreldrene, mens barna leker.

• Mandag og onsdag fra kl.16.00 - 20.00 - Møteplass og aktiviteter
  • Søndag fra kl.12.00 - 15.00 - Familieaktiviteter og familieturer

Innbyggerbasen

Et møtested for familier og barn i alderen 0-18 år, som er åpent på dagtid. Her kan du bli kjent med Bydel Stovners tilbud og tjenester, delta på kurs, grupper og andre pop-up-aktiviteter, og møte andre familier i nabolaget.

Mandager er det opplegg for organiserte grupper, som Pappagruppe, foreldreveiledningskurs, m.m.

Onsdager er det åpent for alle. Vi svarer på spørsmål om familie og bydelens tjenester, har PC og printer til utlån, tilbyr kaffe og te og noen å prate med.

«Naboprat» onsdager fra kl.12.00 - 14.00, med forskjellige tema.

• Mandag og onsdag fra kl.09.00 - 15.00

Innbyggerbasen er finansiert av delprogram oppvekst og utdanning i Områdesatsingene i Oslo kommune.

Åpen barnehage

Et gratis tilbud for barn fra 0-6 år, som ikke har fast barnehageplass. Ulike aktiviteter og mat, barna kan leke og lære språk, utlån av barnebøker.

• Tirsdag, torsdag og fredag fra kl.09.00 - 15.00

Perling, tegning og ansiktsmaling var blant aktivitetene som Røde Kors inviterte til på åpningsfesten.

På menyen sto blant annet pølser, wraps, sushi, kake, vafler og saft.

Ballongdyr og sjakk var populære aktiviteter fra Røde Kors.

Thomas Wrigglesworth

Pressekontakt Kommunikasjonssjef 95877882