Prosjektmedarbeider Najaat Toure Issifou viser frem de nye mulighetene på Jobbsenteret for unge. Foto: Bitania Teclehaimanot Brhane

De unges flettesalong

I fjor startet Jobbsenteret for unge et prosjekt der ungdom kan låne frisørstol én dag i uka for å klippe venner og bekjente. Nå henvender de seg til jentene og åpner flette og vippesalong.

Særlig mange gutter har klipping og fading som hobby. Den nye salongen er mer rettet mot jentene som oftere har interesse for fletting og vipper.

Vi møter en entusiastisk ung dame som heter Najaat på åpningsdagen for den nye salongen. Hun er prosjektmedarbeider på Jobbsenteret for unge med særlig ansvar for dette prosjektet.

– Vi har hatt en åpen søknadsprosess der jentene har kunnet søke om å ha en stol på jobbsentret. De har skrevet søknadsbrev og beskrevet motivasjonen deres for å få låne plass her. Det er ganske høyt nivå på ferdighetene deres, sier Najaat.

Jobbsenteret har også fått med seg en mentor som driver egen salong og en av jentene er utdannet vippeteknikker. Disse kan lære bort teknikker i tillegg til kunnskap om hvordan det er å drive en egen virksomhet.

– Jentene som har fått stol her har alle et ønske om å ha dette som deltidsjobb. Det blir veldig spennende. Det blir nok mest cornrows og boxbraids men det kan også bli andre hårsveiser sier Najaat.

Cornrows er en hårstil med fletter helt inntil hodebunnen, slik at man får håret i stramme jevne rader eller andre mønstre. Boxbraids er en flettestil der flettene går ut fra firkantede hårinndelinger. I boxbraids blir det vanligvis brukt syntetisk hår for å støtte opp og gi volum til flettene.

Oppslagstavle med teknikker og prisliste. Foto: Najaat Toure Issifou

– Hår til flettene kommer nok kundene som også er ungdommer stort sett til å ha med selv. Ved å komme hit til Jobbsenteret for å bli flettet av sine venner og jevnaldrende kan de spare tusenvis av kroner. Derfor er prosjektet et vinn-vinn prosjekt for ungdommene i bydelen, sier Najaat.

Siden en del av jentene som kommer til den nye salongen bruker sjal over håret så er salongen stort sett bare åpen for jenter. Men det blir allikevel muligheter for gutter som vil ha fletter.

– Det er mange fine flettestiler for herrer også, så det ble spørsmål fra noen gutter om ikke de også kunne komme å bli flettet. Enkelte av jentene her fletter allerede noen gutter fra før. Det løser vi med at gutta også kan komme én dag i måneden. Dermed blir tilbudet inkluderende og tilgjengelig for alle, avslutter Najaat.

Les om guttene som driver med klipping og fading

Eyvind J. Schumacher

Kommunikasjonsrådgiver