Den svenske toppklubben BK Häcken tester det unike nordnorske produktet Zooca® Original på sine elitespillere

BK Häcken, en av Sveriges beste fotballklubber, har inngått et spennende samarbeid med Zooca (Calanus AS), en innovativ industribedrift fra Nord-Norge. Samarbeidet vil innebære testing av Zooca® Original, selskapets unike produkt som inneholder calanus olje, på både herre- og damelagets elitespillere.

Som en del av samarbeidet har Zoocas fagsjef, Alice Marie Pedersen, besøkt Gøteborg for å møte spillerne og støtteapparatet. Alice har bidratt med sin ekspertise og erfaring fra flere kliniske forsøk som involverer bruk av Zooca-produkter.

Initiativet til samarbeidet mellom Zooca og BK Häcken kom fra Ann-Christin Hansen, ernæringsansvarlig hos BK Häcken, som selv kommer fra Tromsø og hadde kjennskap til Zooca sine unike produkter. Per Mathias Høgmo, en annen kjent nordlending, er hovedtrener for BK Häcken, og på damelaget finner vi også norske landslagsspiller Julie Blakstad.

«Vi ser frem til dette samarbeidet med Zooca. Alle våre elitespillere vil motta produkter og bli fulgt opp i flere måneder med fokus på ulike helseparametere. Målet er å kartlegge utøvernes opplevde effekt ved bruk av produktet, samt deres generelle helse og prestasjon», uttaler Ann-Christin Hansen.

Fagsjef i Zooca, Alice Marie Pedersen, sier begeistret: «Det blir spennende å lære og høre hvordan toppidrettsutøvere opplever effekten av våre unike produkter. Vi har tidligere gjennomført flere kliniske forsøk som viser forbedring i muskelmasse, økt hjertekapasitet og bedret insulinregulering. Vi håper å se forbedringer hos utøverne i BK Häcken som vil bidra positivt på banen.»

«Vi ser frem til å samarbeide med Zooca og teste deres produkter. Vi tror på verdien av en helhetlig tilnærming, med god ernæring i bunnen og med støtte av kosttilskudd der det behøves, som kan hjelpe utøverne å yte sitt beste», avslutter Ann-Christin, ernæringsansvarlig hos BK Häcken.

Dette samarbeidet mellom Zooca og BK Häcken representerer en spennende kobling mellom nordnorsk industri og svensk idrett, og åpner nye muligheter for begge parter.

Det norske selskapet Zooca® har utviklet en innovative biomarin verdikjede med fokus på bærekraftig høsting av Calanus finmarchicus(raudåte), den største fornybare dyreressursen i Norskehavet. Selskapet spesialiserer seg på utvikling, produksjon og salg av unike funksjonelle helse- og ernæringsprodukter.

Selskapets produkter består i dag av Zooca® Lipids til merkevareiere utenfor Norden, og Zooca® Original som selges til konsumenter i Norge og Danmark. I tillegg produserer selskapet Zooca® Hydrolysate, Zooca® Powder og Zooca® Seafrozen som viktige fôringredienser til oppdrettsnæringen som produserer laks, marin fisk og reker. Selskapets hovedkontor ligger i Tromsø, mens avdeling for salg av Zooca® Original til det norske markedet samt Zooca’s fabrikk er lokalisert på Sortland i Vesterålen.

www.zooca.eu

Fakta om Zooca® Original – et nytt og unikt kosttilskudd

• Høstet fra en av de mest bærekraftige kildene til marine fettsyrer, nemlig zooplanktonet Calanus Finmarchicus – selve opphavet til nesten all omega-3 i havet.
  • Produktet inneholder en unik sammensetning av næringsstoffer. Det inneholder omega-3 (EPA/DHA), i tillegg til nesten 40 andre unike marine fettsyrer som stearidonsyre (SDA) - som omdannes til omega-3-fettsyren EPA etter opptak i kroppen, og ketolinsyre - som bidrar til økt omdannelse av plantebaserte fettsyrer til omega-3 fettsyren EPA.
  • I tillegg har produktet et høyt innhold av astaxanthin gir oljen den røde fargen og som beskytter fettsyrene mot oksidering
  • Produktet inneholder også polikosanoler som er ett fettstoff mest kjent for å danne laget utenpå frø og planter
  • Sammensetningen i Zooca Original er den eneste naturlige marine omega-3 oljen som kommer i form av voksester, og fordøyes mye langsommere enn alle andre marine omega-3 kilder. På den måten frigjøres fettsyrene i nedre del av fordøyelsessystemet, og registreres av spesielle fettsyresensorer før det tas opp i blodbanen.
  • Renheten i oljen gjør at den kan brukes uten at den trenger å raffineres eller renses. På den måten blir alle næringsstoffene bevart. I tillegg inneholder Zooca® Original vitamin D fra alger.

Alice Marie Pedersen

Head of Science Human Health and Nutrition +47 402 26 515