Digitale, talestyrte assistenter kommer med storm

Digitale, talestyrte assistenter kommer med storm

I en fersk undersøkelse av Capgemini sier to av fem nordmenn at de allerede er brukere av taleassistenter. Forventingen er at assistentene raskt vil få en viktig plass i nordmenns liv.

Capgemini har i en nylig gjennomført undersøkelse kartlagt norske forbrukeres bruk av og forventninger til talestyrte assistenter. Over 1000 respondenter deltok i undersøkelsen. Undersøkelsen bygger på erfaringer fra en global rapport som ble lansert av Capgemini i begynnelsen av året.

I USA har taleteknologi allerede tatt markedet med storm. Her hjemme er imidlertid teknologien fremdeles relativt ny, og talestyrte assistenter med lokalt språk har frem til august i år vært begrenset til Apples «Siri». Tidligere denne uken lanserte Google sin talestyrte assistent på norsk. Med støtte for norsk språk og lansering av smarthøyttalere fra de store teknologileverandørene forventes det at talestyrte assistenter raskt vil få en viktig plass i norske forbrukeres liv.

Foreløpig er det begrenset interesse for teknologien i Norge. Av respondentene som ikke tidligere har prøvd talestyrte assistenter, oppgir 83% at de ikke er interessert. Dette kan forklares med at talestyrte assistenter foreløpig er så pass nytt i Norge, og at potensialet i og insentivene for bruk naturlig nok ikke er godt nok kjent.

– «For at vi forbrukere virkelig skal ta disse digitale assistentene inn i livene våre er det helt avgjørende at de byr på tjenester og innhold med høy relevans og som føles personlig. Selskaper som er langt fremme på avansert bruk av data til å kjenne sine kunder og markeder har en klar fordel», sier Joakim Anker-Sletholt i Capgemini Invent

I likhet med trender fra mer modne markeder forventes det at talestyrte assistenter i hovedsak vil benyttes i forbindelse med enklere oppgaver og underholdning til å begynne med.

Om undersøkelsen:
  • Gjennomført av Ipsos på vegne av Capgemini i juli 2018
  • 1112 norske respondenter
  • Utvalgte nøkkelfunn:
  • o40 % av norske respondenter har brukt en talestyrt assistent minst en gang
  • o85 % av disse har samhandlet med assistenten via en smarttelefon, og 9% via en smarthøyttaler
  • oBruksområdene som er hyppigst i bruk er informasjonssøk (65%) og streaming av musikk og video (47%)
  • oBrukere av smarthøyttalere er mer fornøyd med opplevelsen (68%) enn respondenter som har prøvd talestyrte assistenter via smarttelefon (32%)
  • oNordmenn responderer at de vil foretrekke å bruke talestyrte assistenter i private omgivelser. Mest populær er bilen, hvor hele 31% oppgir at de kunne tenke seg en taleassistent
  • o9 % av respondentene som har prøvd talestyrte assistenter responderer at de ville foretrukket å bruke den fremfor å fysisk gå i butikken. På spørsmål om hvordan de forventes å stille seg til dette tre år frem i tid er andelen økt til 22%