Forventer en dobling av skytjenester innen 2020

Forventer en dobling av skytjenester innen 2020

Stadig flere bedrifter etterspør cloud-native applikasjoner. Målet er å levere bedre kundeopplevelser, viser ny studie fra Capgemini, en av verdens ledende leverandører innen konsulting, teknologi og outsourcing

Etterspørselen etter cloud-native applikasjoner har økt kraftig. Dette er tjenesteløsninger som er bygget for å fungere optimalt i skyen gjennom bruk av plattformer eller «Platform-as-a-Service» (PaaS). I dag er 15 prosent av alle nye applikasjoner skybasert, og man forventer at dette tallet vil stige til 32 prosent i 2020. Utviklingen er fremfor alt drevet av behovet for å levere ny funksjonalitet.

Dette er et spennende skifte i vår bransje. Vi regner med at skybasert arkitektur vil bli standardalternativet for kundeapplikasjoner innen 2020. Bedrifter som ikke henger med i denne utviklingen, vil måtte kjempe for å holde følge med sine konkurrenter”, sier Ruben Olav Larsen, leder for sky- og datasikkerhet i Capgemini Norge AS.

Økt aksept

Studien er basert på intervjuer av mer enn 900 erfarne fagpersoner fra både IT- og forretningssiden i 11 land i Europa, Amerika og Australia. Også fagpersoner fra norske virksomheter er med i studien. Her kommer det frem at det er en økt aksept for å ta i bruk skybaserte applikasjoner, samt et ønske om en mer smidig organisasjon (74%), øke samarbeidet med eksterne partnere (70%) og levere bedre kundeopplevelser (67%).

Studien identifiserer en liten gruppe ledende virksomheter som allerede har tatt i bruk cloud-native applikasjoner. 20 prosent av deres nye bedriftsapplikasjoner er allerede utviklet på denne måten, og lederne som tar til seg den skybaserte utviklingen, har dobbelt så stor sannsynlighet for økt inntekt sammenliknet med de som ikke gjør det:

• 69% beskriver sin tilnærming til programvareutvikling som fleksibel
  • 78% har automatisert distribusjon
  • 69% har DevOps-team integrert i prosessen
  • 90% mener vekst innen IT-funksjoner forbedrer kundeopplevelsen
  • 87% sier smidighet er viktig
  • 85% fokuserer på skalerbarhet
  • 79% av de spurte mener reduksjon av kostnader bør prioriteres.

Digitale utfordringer driver frem bransjeendringer

De digitale utfordringene fører til at flere bransjer begynner å prioritere annerledes: Bankene bygger nå 10% av sine nye applikasjoner ved hjelp av en skybasert tilnærming, mens nesten halvparten av forsikringsselskapene (47%) og en tredjedel (27%) av forbruksprodusenter, retail og distribusjon (CPRD) sier at skybaserte applikasjoner er en sentral del av deres teknologistrategier. Alle tre gruppene - banker, forsikringsselskaper og CPRD-bedrifter - planlegger å bruke betydelig mer på PaaS om tre år enn de gjør i dag (henholdsvis 41%, 44% og 41%).

Om rapporten Cloud Native Comes of Age – What businesses need to know

På vegne av Capgemini gjennomførte Longitude Research en undersøkelse av 902 fagfolk om deres syn på "cloud-native” programvareutvikling, og hva prosessen har betydd for bedriften. Respondentene var jevnt fordelt mellom IT og ikke-IT og fra 11 land i Europa, Amerika og Australia. Respondenter kom fra en rekke sektorer, men flest innen bank, forsikring, forbruksrelaterte produsenter, detaljhandel og distribusjonsselskaper.

Med over 190.000 ansatte i over 40 land, feirer Capgemini 50 års jubileum i 2017. Capgemini er en av verdens ledende leverandører av konsulent-, teknologi- og outsourcingtjenester. Gruppen omsatte i 2016 for 12,5 milliarder Euro. Sammen med sine kunder, utvikler og leverer Capgemini forretningsmessige, tekniske og digitale løsninger som skaper konkurransekraft og innovasjon. Som multikulturell virksomhet, har Capgemini utviklet en unik arbeidsmetode, the Collaborative Business ExperienceTMog en global leveransemodell Rightshore®.

For mer informasjon, gå inn på www.capgemini.no

Rightshore® er et registrert varemerke som tilhører Capgemini