Samarbeid er nøkkelen til fremtidig suksess ifølge Capgeminis World FinTech Report 2018

FinTechs fortsetter å drive utviklingen av kundevennlige finansielle tjenester, men mange oppstartsselskaper har innsett at det er utfordrende å vokse alene. Derfor søker de nå i økende grad å inngå samarbeid med tradisjonelle banker og finansielle miljøer med kompletterende kompetanse. Dette viser Capgeminis nye World FinTech Report 2018 utarbeidet i samarbeid med LinkedIn og Efma.

Rapporten ser på hvordan FinTechs påvirker utviklingen av finansielle tjenester ved å øke fokus på kundene og bruke nye teknologi. Den ser også på potensialet for samarbeid mellom FinTechs og tradisjonelle finansinstitusjoner, samt hvilken rolle BigTechs vil ta innen finansielle tjenester i fremtiden.

FinTechs har blitt en viktig driver bak nye kundevennlige finansielle tjenester

Utviklingen av teknologiske løsninger, økende konkurranse og høye forventninger fra kunder driver utviklingen av mer effektive og kundetilpassede finansielle tjenester. I følge World FinTech Report 2018 mener over 90% av FinTech-selskapene at smidighet og rask respons på hva markedet etterspør er nøkkelen til å være konkurransedyktig. FinTechs sliter ikke med gamle systemer og lange beslutningsveier slik de tradisjonelle aktørene ofte gjør, og kan raskt komme på banen med ny teknologi. I følge rapporten viser det seg imidlertid at kunder fortsatt har større tillit til de mer kjente og tradisjonelle aktørene enn de mindre FinTechs-selskapene.

Rapporten viser også at 76% av FinTechs mente at evnen til å utvikle nye produkter og tjenester, forbedring av eksisterende og god service var kritiske suksessfaktorer. FinTechs bruker i stor grad kundedata til å utvikle personlige tilbud og tilbyr rask 24/7 online tjenester som er tilgjengelig på alle digitale enheter, ofte med helautomatiske løsninger bak. Utfordringen er derimot å skalere opp og bygge bærekraftige forretningsmodeller.

Samarbeidsmulighetene er en vinn - vinn situasjon

Flere banker lar seg inspirere av FinTechs produkter og tjenester, og hvordan de går frem for å utvikle disse. Samtidig beholder de sine styrker som inkluderer velfungerende infrastruktur, kompetanse innen risikohåndtering og det regulatoriske, høy tillit fra kundene, tilgang på kapital og mer - områder hvor typiske FinTechs ikke er like sterke. Både tradisjonelle finansvirksomheter og FinTechs vil derfor ha mye å vinne på å samarbeide.

Riktig samarbeidspartner er essensielt for et suksessfullt samarbeid

Årets rapport fremhever at samarbeid vil være kritisk for å sikre fremtiden for både FinTechs og de mer tradisjonelle aktørene. Et vellykket samarbeid vil være avhengig av å finne den rette partneren og samarbeidsmodellen. Mer enn 70% av lederne i FinTechs mener de største utfordringene for å få til et godt samarbeid er de tradisjonelle firmaenes manglende vilje til å forandre seg. De tradisjonelle aktørene oppgir på sin side fare for negativ effekt på kundenes tillit, merkevaren og den interne kulturen som de største utfordringene for samarbeid. De tradisjonelle finansinstitusjonene og FinTechs som klarer å utnytte hverandres styrker kommer til å oppnå størst suksess, ifølge rapporten.

«FinTechs og de tradisjonelle finansielle aktørene har innsett at de har komplementære styrker og at de har mye å hente på å samarbeide. Utfordringen nå ligger i å finne den rette samarbeidspartneren og –formen for å sikre at styrkene blir ivaretatt. De tradisjonelle aktørene må respektere FinTechs kultur for å unngå å miste deres smidighet, noe som er en av de store styrkene de bringer til prosjekter. For et vellykket samarbeid må begge aktørene være åpne og holde fokus på samarbeid», sier Marianne Sørlie, Bransjeekspert Bank og forsikring i Capgemini Consulting.

BigTechs rolle i fremtidens finansielle tjenester

Den store usikkerheten er hvordan BigTechs – store multinasjonale teknologibedrifter med en stor kundebase som for eksempel Google, Amazon, Alibaba, Apple og Facebook - vil agere fremover. Usikkerheten knyttet til hvorvidt disse selskapene kommer til å konkurrere direkte med finansinstitusjonen er nok en grunn for samarbeid.

«Norge har en svært god teknologisk infrastruktur og er verdensledende på effektive finansielle systemer. Nordmenn er langt fremme på kompetanse og bruk av digitale løsninger. I tillegg er det en kultur for samarbeid i bransjen. Mellom FinTechs og de tradisjonelle aktørene tyder mye på at det har vært skepsis til samarbeid, men dette er i ferd med å endre seg. Mye ligge derfor til rette for innovative og nye løsninger i verdensklasse», understreker Sørlie.

Fremtiden for finansielle tjenester er i hendene på FinTechs og tradisjonelle aktører som kan utfylle hverandres styrker for å møte kundenes behov og levere fleksible, digitale og effektive tjenester.

Om World FinTech Report 2018

Capgemini og LinkedIn, i samarbeid med Efma, har utarbeidet “The World FinTech Report 2018” basert på en global undersøkelse. Undersøkelsen omfattet svar fra både tradisjonelle finansbedrifter og FinTechs innen bank, betaling, investeringstjenester og forsikring. Spørsmålene i rapporten er utarbeidet for å tilfredsstille både FinTechs og tradisjonelle finansbedrifters perspektiv og utforsker ulike aspekter ved kundereisen, og suksessfaktorer for forbedringer. Undersøkelsen ser på forholdet mellom gamle og nye spillere med fokus på FinTech perspektivet. Analysen i rapporten kan derfor gi innsikt for både tradisjonelle aktører og FinTechs.

For mer informasjon, last ned rapporten på www.fintechworldreport.com

Om Efma

Efma er en global non-profit organisasjon som startet i 1971 av banker og forsikringsselskap. Efma driver med nettverksbygging mellom beslutningstakere. De gir innsikt av høy kvaltet for å hjelpe banker og forsikringsselskap til å ta de riktige beslutningene for å fostre innovasjon og drive transformasjoner. Over 3,300 merkevarebedrifter i 130 land er medlem av Efma.

For mer informasjon, gå inn på www.efma.com

Som en global leder innen konsulent- og teknologitjenester og digital transformasjon er Capgemini i forkant av innovasjon gjennom å hjelpe kundene å realisere muligheter innen skytjenester, digitalisering og plattformsløsninger. Med 50 års erfaring og dyp bransjeekspertise gjør Capgemini kundene i stand til å realisere sine ambisjoner innenfor et spekter av tjenester som spenner fra strategi til operasjonalisering. Capgemini er overbevist om at forretningsverdien av teknologi skapes av og gjennom mennesker. Capgemini er et multikulturelt selskap med 200 000 ansatte i over 40 land. I 2017 rapporterte konsernet en omsetning på 12,8 milliarder Euro.

Besøk oss på www.capgemini.com. People matter, results count.