"Håndbok i selvforsvar". Ny bok fra Johnny Brenna.

"Håndbok i selvforsvar". Ny bok fra Johnny Brenna.

Tidligere politispaner Johnny Brenna er aktuell med "Håndbok i selvforsvar". I boken forteller han leserne hvordan man selv kan ta ansvar for egen sikkerhet. Det handler i stor grad om å bli mer bevisst og oppmerksom på omgivelsene dine, påpeker Brenna. Han tar i boken først og fremst for seg enkle preventive tiltak, men går også gjennom en rekke konkrete selvforsvarsteknikker. Teknikkene som er beskrevet er enkle og effektive og passer for begge kjønn.

"I Håndbok i selvforsvar vil jeg fokusere på forebyggende tiltak du selv kan bruke ute i gatejungelen. Første bud for personlig sikkerhet er at du er i stand til å oppdage trusselen. For å gjøre det må du observere. Jeg vil gi deg verktøyet du trenger for å observere riktig. Dernest er det svært forebyggende å ha et positivt og trygt kroppsspråk. Hvis du samtidig er gatesmart og unngår en del «dark spots», har du hevet din personlige sikkerhet betraktelig allerede.
I denne boken har jeg i hovedsak konsentrert meg om hva du selv kan gjøre ute. Dette er ingen forskningsbok, men en bok som skal være praktisk anvendelig. Målet er at alle kan få utbytte av å lese den. I den siste delen av boken finner du en del fysiske løsninger og selvforsvarsteknikker du kan studere. Dette er alltid den siste utveien, og er kanskje bare 10 % av totalbildet av et selvforsvar", skriver Brenna i bokens forord.

Johnny Brenna (f. 1964) er tidligere politispaner med tilsammen 20 års erfaring fra politiet, krimpolitisk rådgiver og reporter i TV 2/ALFA. Han er også hovedperson i dokumentarboken Politi & røver. Tidligere har han skrevet krimboken Operasjon Helena i samarbeid med Sigmund Mostue. Siden 2006 har han drevet eget konsulentfirma innen personlig sikkerhet.

OBS: Onsdag 15. august klokken 1600 snakker Brenna om boken og tilbyr et gatesmart-kurs for nye studenter på STUDIO (Studentfestivalen i Oslo). Dette arrangeres av Det Norske Studentersamfund.