John Grisham regnes som en av verdens aller største spenningsforfattere med mer enn 300 millioner solgte bøker. Med klassikere som Firmaets mann, Juryen, Regmakeren og Klienten har han hatt enorm suksess. Foto: Bob Krasner

John Grisham til Krimfestivalen

Krimfestivalen feirer 10 års jubileum med tidenes stjernelag av forfattere.
Flere av verdens mestselgende krimforfattere deltar: John Grisham, David Baldacci, Harlan Coben og Val McDermid. Til sammen har de solgt rundt 600 millioner bøker, og halvparten av dette salget er det John Grisham som står for.

John Grisham regnes som en av verdens aller største spenningsforfattere. Han har solgt over 300 millioner bøker og er oversatt til over 40 språk. Det er nesten som en sensasjon å regne at han nå deltar på årets Krimfestival som finner sted 18. til 20. mars.

50 forfattere og 50 program på krimfestivalen.no
Krimfestivalen arrangeres denne vinteren for tiende gang med 50 forfattere og 50 programposter, og alle programmene kan man se på krimfestivalen.no. På plakaten finner vi flere av verdens mest kjente krimforfattere, som Harlan Coben, Val McDermid og David Baldacci i tillegg til store deler av den norske og svenske krimeliten.

Festivalen arrangeres i Cappelen Damm-huset i Oslo,
men du kan følge det hele på nettsiden krimfestivalen.no hvor alle programmene vil bli sendt.

John Grisham er kjent for sine gnistrende juridiske thrillere
Han debuterte i 1988 med Tid for hevn, men det store gjennombruddet kom i 1990 med Firmaets mann. Den ble USAs mest solgte roman i 1991 og ble en stor filmsuksess med Tom Cruise i hovedrollen.
Grisham har senere skrevet klassikere som Juryen, Regnmakeren og Klienten. Han har satt en nærmest uslåelig rekord der alle de 30 thrillere hans har vært på New York Times` bestselgerliste.

Den siste boken som kom i norsk oversettelse er Rooster Bar, en juridisk thriller av beste Grisham-merke. Den norske utgaven ble lansert i 2020 og er nå også tilgjengelig i pocketutgave.