TESTET OG FORETRUKKET OVER HELE EUROPA.

BATTERITEKNOLOGIEN SOM HOLDER BUSSENE I GANG.

Busser spiller en helt avgjørende rolle i den samlede mobilitetsomstillingen – ikke bare i den lokale, offentlige transporten. I løpet av de siste 10 årene har stadig flere elektroniske enheter samt sikkerhets- og drivstoffbesparende systemer fått plass i moderne busser. Kombinert med kortere ruter og hyppigere kjøreplaner er batteriet nå i bruk 24 timer i døgnet, syv dager i uken. Dette krever nye teknologier for energiforsyning ettersom vanlige batterier ikke lenger klarer å henge med i utviklingen.

Å sørge for pålitelige bussflåter og opprettholde lave driftskostnader er blitt nøkkelfaktorer for offentlige transportselskaper – enten det gjelder by-, sentrums- eller langdistanseruter. De nyeste bussmodellene bruker teknologi som er mer avhengig av batterier for å levere stadig mer strøm til komponenter og utstyr som Wi-Fi, kamera, betalingssystemer og klimaanlegg. I tillegg skal billettmaskiner og infotainment-systemer oppdateres hver kveld. Disse nye elektriske systemene krever langt mer energi enn det tradisjonelle våtcellebatterier kan levere ettersom de ikke er designet for dype sykluser – en egenskap som kun VARTA Promotive AGM-teknologien tilbyr.

Hva gjør ProMotive AGM unikt?
AGM står for «Absorbent Glass Mat» (absorberende glassmatte). Glassfibermaterialet i matten suger opp all syre i batteriet som en svamp og sørger for høyest mulig syklisk stabilitet og ekstrem vibrasjonsmotstand. Siden det ikke er noen syrelagdeling, reduseres det generelle kapasitetstapet til et minimum, noe som gir mye lengre levetid sammenlignet med konvensjonelle batterier.

En unik egenskap ved VARTA AGM-batterier er det patenterte PowerFrame® -designet. VARTA ProMotive AGM er det første batteriet som bruker dette spesielle gitteret både på de positive og negative platene for å levere optimal ytelse og utmerkede startegenskaper, selv ved lave ladenivåer.

På grunn av det spesielle designet kan VARTA ProMotive AGM utnytte opptil 80 % av den oppgitte kapasiteten uten at det går nevneverdig ut over den sykliske levetiden, noe som er et viktig krav til velutstyrte busser. Til sammenligning er anbefalt dyputlading (DOD – depht of discharge) for et vanlig startbatteri 20 %.

Syklisk levetid er en avgjørende ytelsesindikator for energikrevende apparater. Det fastslår hvor mange ganger et batteri kan lades ut og opp igjen før endt levetid. VARTA ProMotive AGM klarer seks ganger flere sykluser sammenlignet med konvensjonelle batterier. Den høye sykliske stabiliteten og dyputladingen gjør AGM til den perfekte teknologien for busser som skal forsyne mange strømforbrukere døgnet rundt. «VARTA Promotive AGM dekker alle energibehov i moderne busser og har fremdeles mye ledig kapasitet til ytterligere forbrukere. Batteriet er utviklet for å være fullstendig fremtidssikkert», sier Thorsten Werle, Engineering Design Lead Heavy Duty i Clarios EMEA.

Smartere ruter og tilgjengelighetsfunksjoner utsetter batteriet for ekstra belastning
Offentlige transportselskaper i dag er opptatt av mer effektiv ruteplanlegging. For å tilby kundene så mye mobilitet som mulig legges det til flere stoppesteder. Punktlighet er en annen viktig faktor. Selv korte forsinkelser kan føre til misfornøyde kunder, bøter og dermed store problemer for bussflåter. Kortere kjøretider sparer drivstoff, reduserer utslipp og støy, men for batteriet vil det også si mye kortere ladetider. I tillegg kreves det strøm til tilgjengelighetfunksjoner som «knelemekanismer» − luft- eller hydrauliske systemer som gjør det mulig å senke kjøretøyet for å hjelpe rullestolbrukere, passasjerer med barnevogner og personer med redusert mobilitet om bord. Dette kan føre til negativ ladebalanse med konvensjonelle batterier og dermed til batterisvikt.

Ved bruk av AGM-teknologi som har langt bedre lademottakelighet, holdes energibalansen positiv. I tillegg sørger AGM-teknologien for at batteriet har høy ladestatus på slutten av dagen, noe som reduserer ekstra gjenopplading og kostnader.

Å spare drivstoff krever mye av batteriet
I henhold til myndighetsbestemmelser må kommersielle kjøretøyprodusenter i EU redusere CO2-utslipp fra flåtene sine med 15 % innen 2025 og 30 % innen 2030. For å imøtekomme disse kravene installeres nye energisparende funksjoner.

Drivstoffbesparende systemer som passiv boost, start-stopp og frirulling (eco roll) innebærer alle en viss nedetid for motoren. For eksempel er frirulling en funksjon i kjøretøy med forutseende cruise-kontroll som beregner drivstoffbesparende effekter avhengig av topografien langs ruten. I områder med små hellinger går motoren på tomgang for å spare drivstoff. I disse periodene lader ikke batteriet. Mens vekselstrømgeneratoren tar en pause, fortsetter elektrisk utstyr som GPS, klimaanlegg, speilkamera, infoskjermer og Wi-Fi å utlade batteriet. Behovet for strømforsyning til elektronisk og elektrisk utstyr som gir økt kjøreeffektivitet, sikkerhet og komfort belaster batteriet ytterligere.

Her spiller ladeegenskapene en avgjørende rolle. VARTA Promotive AGM har generelt mindre behov for opplading og lades opp mye raskere ettersom det har høyere lademottakelighet enn konvensjonelle batterier.«Batteriet ble et svakt punkt i de moderne bussene våre i Connexxion. Men stillstand er ikke et alternativ for oss. Bussene må kjøre driftssikkert, og vi har ikke tid til jevnlig sjekk av batteriene. Med VARTA AGM har vi nå fred i sjelen», forteller Jan Snijders, verkstedssjef i Connexxion Bus i Rotterdam.

AGM-teknologien er klar for fremtidens offentlige transport
Bruken av elektriske eller hybridbusser for å redusere forurensning og støy i sentrumsstrøk er økende. Og mens drivkraften håndteres av et høyspenningsbatteri, bruker alle disse kjøretøyene 24V-batterier til forsyning av de elektriske systemene.

I helelektriske kjøretøy spiller 24V AGM-batterier en viktig rolle når det gjelder den funksjonelle sikkerheten ved å forsyne det elektriske systemet i kjøretøyet. De sikrer funksjoner som lys, bremser, styremekanismer og systemer i kjøretøyet, også ved en eventuell svikt i høyspenningssystemet. Oppladede 24 V-batterier er også nødvendig for å starte den elektriske drivlinjen.

Produsenter av originalutstyr (OE) har i lang tid arbeidet med utviklinger innenfor helelektriske tunge kommersielle kjøretøy. Hovedfokus for OE-produsentene og flåtene er å få så stor driftsavstand fra den elektriske strømenheten som mulig. Det betyr at energi til sikkerhets- og komfortfunksjoner vil bli levert av VARTA AGM-teknologien.

VARTA flåteprogram: direkte kontakt med produsenten
Den stadig økende kompleksiteten i moderne busser er en stor utfordring for offentlige transportselskaper. For å sikre at flåtene er optimalt utstyrt til å takle dette har VARTA ikke bare utviklet et pålitelig, fremtidsrettet produkt i form av AGM-batteriet, men kan også tilby tilhørende service med sitt VARTA Flåteprogram. Den viktigste funksjonen i programmet er at flåtesjefer kan få direkte kontakt med produsenten.

Ved å registrere seg gratis på nettsidenwww.varta-partner-portal.com/en-GB/fleet-program får medlemmer kunderådgivning relatert til egen flåte, strategiske kjøpsanbefalinger, hjelp i forbindelse med spørsmål om håndtering av batterier, analyse- og optimeringsmuligheter knyttet til batteriytelse og mye mer.

Clarios, formerly Johnson Controls Power Solutions, is a world leader in advanced energy storage solutions. We partner with our customers to meet increasing market demand for smarter applications, on a global scale. Our 16,000 employees develop, manufacture and distribute a portfolio of evolving battery technologies for virtually every type of vehicle. Technologies that deliver uniquely sustainable, next-generation performance, and bring reliability, safety and comfort to everyday lives. We add value at every link in the supply chain, contributing to the progress of the communities we serve and the planet we all share. Learn more about Clarios at www.clarios.com

Pressekontakt Sales Manager Sweden & Norway +46 70 847 00 16