Coop støtter Matkjedeutvalgets anbefalinger

Coop støtter i all hovedsak matkjedeutvalgets forslag til tiltak.
– Coop eies av og er til for forbrukerne, og vi er derfor positive til ethvert tiltak som styrker forbrukernes interesser, sier administrerende direktør Ola H. Strand i Coop Norge SA.

Coop i Norge eies av mer enn 1,25 million forbrukere gjennom medlemskap i samvirkelag. Formålet er å tjene forbrukerne ved å tilby gode varer til rimelig pris.
- Dersom utvalgets forslag bidrar til å styrke forbrukernes interesser, er det noe vi stiller oss bak, sier Strand. Han legger til at det er helt naturlig at det er et visst søkelys på en så viktig bransje om dagligvarebransjen der markedet deles mellom kun fire store aktører.

Strand er glad for at utvalget ikke har avdekket ulovligheter i bransjen, slik det i forkant har vært spekulert om i media.
- Det er gjort et godt og grundig arbeid som viser at konkurransesituasjonen er hard i et begrenset marked med overetablering av butikker mange steder. Dessuten viser rapporten at vi har bidratt til betydelig effektivisering til beste for forbrukerne, og at store endringer i markedsandeler de siste ti årene viser at konkurransen er levende og reell, slår han fast.

Strand har tidligere vært kritisk til utvalgets arbeid basert på de lekkasjer og påstander som har versert i forkant av offentliggjøringen.
- Jeg mener fortsatt at rapporten ikke bringer veldig mye nytt til torgs. For å kunne iverksette konkrete tiltak som fører til lavere priser og bredere utvalg i norsk dagligvarebransje, trenger vi en dypere analyse av prisdannelsen i hele verdikjeden. Dette ser jeg med glede er blant utvalgets anbefalinger, sier Strand.

Coop håper arbeidet som er gjort, vil være med på å slå hull i en del myter om dagligvarebransjen.

For mer informasjon
Administrerende direktør i Coop Norge, Ola H. Strand, telefon  22 89 95 95
Informasjonsdirektør i Coop Norge, Bjørn V. Kløvstad, mobil 950 45 688

• Politikk, allment

• mat
  • matkjedeutvalget
  • medlemmer

Coop er Norges eneste medlemseide dagligvarekjede som drives av 125 samvirkelag. Bak disse står rundt 1,25 millioner medlemmer. Coop driver detaljhandel, eiendoms- og industrivirksomhet. Samvirkelagene er organisert i fellesorganisasjonen Coop Norge SA. Gjennom datterselskapet Coop Norge Handel AS driver selskapet grossist-, logistikk- og kjedevirksomhet, mens datterselskapet Coop Norge Eiendom AS driver kjøp, salg, utvikling og forvaltning av eiendom. Coop driver i dag rundt 870 dagligvarebutikker innenfor egne kjedekonsepter i tillegg en del kjedeløse. Coop driver også rundt 20 store byggevarehus og flere faghandelsprofiler i ulike bransjer. Til sammen har Coop cirka 1.200 butikker over hele landet.