Tysk teknologi i nytt Coop-lager

Coop Norge Handel har i arbeidet med etableringen av ”Nytt Østlandslager” underskrevet en avtale med Witron. Den tyske leverandøren skal levere logistikk-teknologien til det nye Østlandslageret som skal bygges på Gardermoen.

- Witron, som er én av de ledende selskapene på verdensbasis på dette området, ble foretrukket i sterk konkurranse med to andre tilbydere, sier direktør logistikk Halvor Nassvik. Den valgte løsningen er basert på det beste av tekniske løsninger som er i drift, og gir Coop store muligheter til effektiv logistikkhåndtering i fremtiden. Det planlegges at det nye lageret skal ha et høyt automatiseringsnivå. Målet er betydelige kostnadsreduksjoner, som igjen skaper grunnlag for lave priser og dermed øker Coops konkurransekraft. Investeringen skal også bidra til bedre leveringsservice til butikkene gjennom mer butikktilpasset pakking på paller, mindre plukkfeil på vareordrer og økt leveringskvalitet.

Byggingen av det nye lageret planlegges startet i løpet av våren. Etter fremdriftsplanen skal det være driftsklart i 2014.

Fakta
Coop Norge Handel AS har kjøpt tomt for bygging av nytt Østlandslager på Gardermoen i Ullensaker kommune. Det nye lageret skal erstatte dagens lager på Grorud samt importlageret på Hamar. Lageret vil også betjene en andel av faghandelssortimentet og vil derfor ha en arbeidsdeling med lageret på Langhus. I tillegg skal lageret supplere fremtidig nasjonal logistikkstruktur for Coop Norge Handel, da lageret etter planen skal være i drift i 20-30 år.

For mer informasjon
Informasjonsdirektør i Coop Norge Handel, Bjørn V. Kløvstad, mobil 950 45 688