Administrerende direktør i Cramo AS, Thomas Astrup

Cramo feirer ett år uten alvorlig skade

9. juni feirer Cramo ett år uten skader som har ført til fravær. «Statistikken vår i 2017 var tydelig. Vi hadde 14 skader, hvor 4 av skadene var med fravær. Vi hadde ikke klart å bygge en sikkerhetskultur hvor ansatte hadde en trygg arbeidshverdag. Hos oss kunne kollegaer bli alvorlig skadet. Noe måtte gjøres og vår sikkerhetskultur måtte endres for alltid. Vi måtte sikre at alle våre kollegaer kommer trygt hjem fra jobb, og grepene vi har tatt har gitt resultater», forteller administrerende direktør Thomas Astrup.

I reisen fra 2017 har det vært et klart mål om å «holde 0’en». Det har gjort at Cramo måtte gjennomgå alle rammeverk og rutiner for å sikre at de ansatte har gode systemer å forholde seg til. HMS har også kommet på toppen av agendaen, bokstavelig talt. «Nå starter alle møter i Cramo med HMS, uansett om det er avdelingsmøter, ledermøter eller allmøter. Vi starter alltid med å snakke om hva vi har sett og lært den siste tiden. Dette er også med å ufarliggjøre samtalen om HMS, da er det lettere å si ifra om vi ser noe. I Cramo vet vi at vi sier ifra fordi vi bryr oss, for viktigere enn noe annet er at alle ansatte kommer trygt hjem».

At ettårs-dagen treffer HMS-uken i Cramo, en uke hvor alle ansatte i Cramo gjennomfører sikkerhetskurs, opplæring og lokale aktiviteter for avdelingene, gir grunn til litt ekstra feiring «Det viser at vi er godt på vei, men HMS er ikke noe man blir ferdig med. Vi skal fortsette å redusere skader, sykefravær og sikre at våre ansatte har det bra på jobb, både fysisk og psykisk», avslutter Thomas Astrup.

Cramo ble grunnlagt i 1953 og er Nordens ledende aktør innen utleie av maskiner, utstyr og utleierelaterte tjenester. Vi er en totalleverandør for bygg og anleggsbransjen. Vi leverer komplett utstyrsinfrastruktur til kundens prosjekter slik at kunden kun trenger en partner i sine prosjekter. I 2020 ble Cramo kjøpt av Boels Rental, og vi er nå Europas nest største utleieselskap med 7500 ansatte i 18 land. I Norge har Cramo AS i dag 28 avdelinger og 225 ansatte. Cramo AS er ISO sertifisert innenfor for både Kvalitet og Miljø (9001/14001)