Elkjøp: - Salget av DAB-radioer kommer til å eksplodere

Torsdag ble det klart at FM-nettet i Norge slukkes om mindre enn to år. - Vi har landets bredeste utvalg av DAB-radioer og er godt forberedt på salgsrush, sier Elkjøp.

Regjeringen har besluttet at FM-radioen er historie her til lands fra 1. januar 2017. Fra da av er det DAB+ som gjelder.

- Vi var forberedt på at en slik beslutning ville komme og har allerede Norges bredeste utvalg av DAB+-radioer - fra 200 kroner helt opp til 3.000 kroner. I månedene opp mot slukking av FM-nettet i 2017 forventer vi en real eksplosjon i salget av DAB+, sier Lars Hoel, som er salgssjef for Lyd&Bilde hos Elkjøp Norge.

Les mer om utvalget innen DAB+radioer her

Han forteller at DAB+-salget for alvor løsnet på senhøsten 2013 og at Ola og Kari Nordmanns interesse for den nye radioteknologien har holdt seg høy siden den gang.

I en undersøkelse Elkjøp foretok i fjor svarte likevel hele 30 prosent av de spurte at de hadde liten eller ingen kjennskap til DAB. Dermed er det mye som tyder på at "den nye radioen" kommer til å bli oppdaget av stadig flere i månedene fremover.

Bilradio og bedre lyd

Inn mot 1. januar 2017 venter Hoel seg nå to hovedtrender:

- For det første vil vi få et rush av kunder som ønsker å ha DAB+ i bilen, og derfor er vi i ferd med å utvide vårt sortiment innenfor denne produktgruppen. Her har da også løsningene blitt veldig mye billigere de siste årene og hos oss må du nå ikke ut med mer enn noen hundrelapper for å få på plass dette. For det andre ser vi at kundene våre ønsker seg DAB+-radioer med stadig bedre lyd og at nordmenn gjerne koster på seg gode apparater når de først handler. Dette er nok en trend som vil fortsette, sier salgssjefen.

Han ber videre om at nordmenn som nå skal oppgradere sin radiopark passer på at de gamle apparatene blir resirkulert på en skikkelig måte.

- Vi i Elkjøp tar imot 100.000 tonn med el-returvarer hvert år og har mottaksstasjoner over hele Norge. Dersom du skal pensjonere din FM-radio tar vi gjerne imot den og sørger for at materialene får nytt liv, sier Hoel.

• Politikk

• radio
  • dab+

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 26,9 milliarder i regnskapsåret 2013/14. Driftsresultatet var NOK 1.146 millioner.