Gå videre til innhold
EC-Oil – ​«Et naturlig skritt for oss som vil effektivisere gravemaskinene ytterligere»

Pressemelding -

Automatisk hurtigkobling, EC-Oil, blir standard på Engcons redskapsfester, tiltrotatorer og hydrauliske redskaper

«Et naturlig skritt for oss som vil effektivisere gravemaskinene ytterligere»

Våren 2018 kunngjorde Engcon at de innfører det automatiske hurtigkoblingssystemet EC-Oil som standard mellom maskinfestet og tiltrotatoren. Dette for å forenkle fra- og tilkobling av tiltrotatoren. En beslutning som ble tatt godt imot i bransjen. Nå tar Engcon skrittet helt ut: Fra og med april 2019 tilbys også EC-Oil som  standardkobling mellom tiltrotatoren og hydrauliske redskaper.

Beslutningen innebærer at gravemaskinføreren ikke lenger trenger å klatre ut av førerhuset for å krangle med skitne, gjenstridige og trykksatte oljekoblinger, verken når han eller hun skal koble redskapet til eller fra tiltrotatoren. Engcon blir dermed den eneste tiltrotatorprodusenten i verden som tilbyr automatiske redskapsfester som standard.

– Under lanseringen i 2018 sa jeg at det var et lite skritt for Engcon, men et kjempeskritt for gravebransjen. Beslutningen ble en suksess! I dag vil jeg påstå at vi har sluttet sirkelen, da vi har hatt EC-Oil-standarden i tankene helt siden de første skissene av den nye generasjonen tiltrotatorer, sier Stig Engström, Engcons grunnlegger og eier.

Sitt i førerhuset og koble hydrauliske redskaper
Med et automatisk maskinfeste fra Engcon kan du raskt og komfortabelt koble hydraulikk, strøm og sentralsmøring mellom gravemaskinen og tiltrotatoren, uten å forlate førerhuset. Nå tilbys Engcons kunder også automatisk kobling av hydraulikken mellom Engcons tiltrotatorer og Engcons hydrauliske redskaper.

– Med EC-Oil trenger du ikke inngå kompromisser lenger. Koble tiltrotatoren til og fra enkelt og raskt når du trenger det uten å forlate førerhuset. Kombinasjonene er mange, og alt håndteres svært trygt og enkelt, sier Stig Engström.

Hvis kunden må supplere med ekstra hydraulikkfunksjoner eller ekstra høyt hydraulisk fløde, er Engcons redskapsfester klargjort for ekstra EC-Oil-blokk.

– Det føles utrolig godt å endelig kunne tilby automatiske redskapsfester hele veien som standard til våre sluttkunder. Vår motivasjon er å gi sluttkundene et bedre og sikrere arbeidsmiljø, samtidig som de blir mer effektive og kan tjene mer penger. Det er med andre ord et naturlig skritt for oss som vil effektivisere gravemaskinene ytterligere, sier Stig Engström.

EC-Oil-tilbudet begynner å gjelde fra 1. april2019 og innebærer i korthet:

Ved samtidig kjøp av et maskinfeste av typen Q-Safe, tiltrotator av modellen EC206 til og med EC233 med Q-Safe-fester, styresystemet DC2 og et valgfritt hydraulisk redskap, får du uten ekstra kostnad den automatiske oljekoblingen EC-Oil mellom alle delene.

Engcon viser til hjemmesiden www.engcon.com for mer informasjon om de ulike EC-Oil-variantene.

Youtube-film: https://youtu.be/zv7tlZnIDE8

engcon er verdensledende produsent av tiltrotatorer (gravemaskinens håndledd) og tilhørende redskaper som øker gravemaskinens fleksibilitet, presisjon og sikkerhet. Med kunnskap, engasjement og høyt servicenivå skaper vi fremgang for våre kunder.

engcon er et større konsern bestående av morselskapet engcon Holding AB med hovedkontor i Strömsund i Sverige. I tillegg har 9 salgsselskaper ansvaret for salget i sine respektive markeder Sverige, Norge, Finland, Danmark, England, Tyskland, Frankrik, Nederland og Nord-Amerika (USA og Canada), og engcon International har ansvaret for de øvrige markedene. I 2017 hadde engcon-gruppen ca. 250 ansatte og en omsetning på ca. 1000 MSEK. engcon ble grunnlagt i 1990. www.engcon.com

Om engcon

engcon er en ledende global produsent av tiltrotatorer og tilhørende redskaper som øker gravemaskinens effektivitet, fleksibilitet, lønnsomhet, sikkerhet og bærekraft. Under eget varemerke tilbyr vi et unikt tiltrotatorsystem som forvandler gravemaskinen til en redskapsbærer som kan erstatte andre maskiner. Vi møter markedet gjennom våre lokale salgsselskaper og et etablert nettverk av forhandlere over hele verden.