Gå videre til innhold
Engcon leverer tiltrotatorer til verdens største edderkoppgraver – Euromach R145 kan nå utføre alle tenkelige oppgaver fra ett og samme sted ved klatring i bratt terreng

Pressemelding -

Med sine 17 tonn og en råsterk motor på 255 hk kan Euromach R145 titulere seg som verdens største edderkoppgraver. For å gjøre den enda mer effektiv, utstyres den nå med tiltrotator fra Engcon.

– Utrolig gøy at vi får levere tiltrotatoren vår til verdens største edderkoppgraver, sier Peter Högberg, selger hos Engcon International.

Italienske Euromach produserer edderkoppgravere fra 1,5 til 17 tonn, og de er spesiallaget for å kunne klatre i bratt terreng der tradisjonelle hjul- og beltegravere ikke kommer frem. Samarbeidet med Euromach har funnet sted via Engcons italienske forhandler Spektra.

– Jeg og Spektras selger Antonio Stucci har sammen spesifisert en EC219-tiltrotator som passer maskinen perfekt, sier Peter Högberg.

En smidig klatrer med mange smarte funksjoner
Euromach R145, også kalt Big Foot, har fire hydrauliske og hjulutstyrte «ben» som, uavhengig av hverandre, trekkes inn og ut både i bredden og lengden. Dette gir en arbeidsbredde på 2430 – 4740 mm, og lengden kan variere fra 5900 til 6700 mm. Dette gjør Big Foot til en smidig klatrer som, til tross for vekten, kan komme til der de fleste andre kjøretøy må gi opp.

Når Big Foot ikke står stille på hjulene, kan den felle ut ekstra klør, noe som gjør at maskinen kan «klore» seg fast i hellingene. Når man har posisjonert seg med maskinen, f.eks. dypt nede i en kløft, er det sjelden mulig å forflytte maskinen, og da kommer tiltrotatoren til sin rett. Tiltrotatoren fungerer som maskinens håndledd, og det gjør at Big Foot enkelt kan rotere den til ønsket posisjon.

– Ja, det er akkurat hva Euromach tenker, og med tiltrotatoren kan føreren utføre alle tenkelige oppgaver fra en og samme posisjon, noe som gjør verdens største edderkoppgraver enda mer effektiv og fleksibel, sier Peter Högberg.

engcon er verdensledende produsent av tiltrotatorer (gravemaskinens håndledd) og tilhørende redskaper som øker gravemaskinens fleksibilitet, presisjon og sikkerhet. Med kunnskap, engasjement og høyt servicenivå skaper vi fremgang for våre kunder.

engcon er et større konsern bestående av morselskapet engcon Holding AB med hovedkontor i Strömsund i Sverige. I tillegg har lokale salgsselskaper ansvaret for salget i sine respektive markeder Sverige, Norge, Finland, Danmark, Frankrik, Benelux, Nord-Amerika (USA og Canada), Storbritannia, Tyskland, Korea og Australia. I 2019 hadde engcon-gruppen ca. 300 ansatte og en omsetning på ca. 1350 MSEK. engcon ble grunnlagt i 1990. www.engcon.com

engcon – verdensledende produsent av tiltrotatorer

Vi er engcon, et nordsvensk selskap bygget og drevet av folk som legger hjertet og sjelen i å endre gravebransjen. Fra første dag har virksomheten bygget på et nært forhold til sluttbrukerne av produktene, slik at vi kan bidra til å optimalisere arbeidshverdagen.
engcon ble grunnlagt av Stig Engström i 1990, og selskapet begynte umiddelbart å utvikle den nå verdensledende engcon-tiltrotatoren.
VÅR VISJON
Change the world of digging - Endre gravebransjen
VÅR FORRETNINGSIDÉ
Som uavhengig produsent og leverandør av avanserte fester for gravemaskiner
hjelper vi graveselskaper over hele verden med å skape tryggere arbeidsplasser, optimalisere ressursene og oppnå økt lønnsomhet.
VÅRT OPPDRAG
Å bli verdens ledende uavhengige produsent av avanserte fester for gravemaskiner over hele verden.