engcon med historisk entré på Stockholmsbørsen

engcon med historisk entré på Stockholmsbørsen

engcon gjorde sin entré på Stockholmsbørsen fredag den 17. juni. Interessen for børsnoteringen var stor både blant institusjonelle investorer og privatpersoner.

Noteringen på Stockholmsbørsen var resultatet av ett år med forberedelser, og nå tar selskapet ytterligere skritt på reisen inn i fremtiden.

– Vi er stolte over engcons posisjon som verdens ledende produsent av tiltrotatorer. Våre innovative produkter åpner for en mer effektiv og bærekraftig ressursbruk gjennom å gjøre gravemaskiner til redskapsbærere som erstatter andre maskiner. Noteringen på Nasdaq Stockholm vil hjelpe oss med å endre gravebransjen over hele verden, og vi vil jobbe hardt for å levere på tilliten som kundene og aksjonærene har vist oss, sier Krister Blomgren, adm.dir. i engcon.

Børsnoteringen betyr at engcon får en bredere eierstruktur med både store og små eiere, noe som gagner selskapets langsiktighet og stabilitet overfor markedet.

– Dette er en stor milepæl for meg personlig. Vi har kommet utrolig langt siden jeg startet selskapet for over 30 år siden. engcons ambisjon er å fortsette å utvikle fremtidens løsninger for smartere, sikrere og mer effektiv graving. Det er gledelig at interessen for vårt fine selskap har vært så stor, og vi tar med oss en sterk investorbase inn i fremtiden. Jeg ser frem til å være en fortsatt aktiv eier og hilser alle nye aksjonærer hjertelig velkommen, sier Stig Engström, grunnlegger av og hovedeier i engcon.

engcon er den ledende globale leverandøren av tiltrotatorer og tilhørende redskaper som øker gravemaskinens effektivitet, fleksibilitet, lønnsomhet og sikkerhet. Med kunnskap, engasjement og høyt servicenivå skaper engcons drøyt 400 medarbeidere suksess for sine kunder. engcon ble grunnlagt i 1990, har hovedkontor i Strömsund i Sverige og betjener markedet via 13 lokale salgsselskaper og et etablert nettverk av forhandlere rundt om i verden. Selskapet hadde en netto omsetning på ca. 1,5 milliarder svenske kroner i 2021.

www.engcon.com

Anne Vågström

Head of IR, Snakker svensk og engelsk +46 76 126 40 84

engcon – verdensledende produsent av tiltrotatorer

Vi er engcon, et nordsvensk selskap bygget og drevet av folk som legger hjertet og sjelen i å endre gravebransjen. Fra første dag har virksomheten bygget på et nært forhold til sluttbrukerne av produktene, slik at vi kan bidra til å optimalisere arbeidshverdagen.
engcon ble grunnlagt av Stig Engström i 1990, og selskapet begynte umiddelbart å utvikle den nå verdensledende engcon-tiltrotatoren.
VÅR VISJON
Change the world of digging - Endre gravebransjen
VÅR FORRETNINGSIDÉ
Som uavhengig produsent og leverandør av avanserte fester for gravemaskiner
hjelper vi graveselskaper over hele verden med å skape tryggere arbeidsplasser, optimalisere ressursene og oppnå økt lønnsomhet.
VÅRT OPPDRAG
Å bli verdens ledende uavhengige produsent av avanserte fester for gravemaskiner over hele verden.