Stig Engström, med kongen og dronningen av Sverige. Foto: Jonas Borg

Pressemelding -

Engcons grunnlegger Stig Engström fikk medalje av H.M. Kongen på Stockholms slott

Den 28. januar i år ble Engcons grunnlegger og eier Stig Engström tildelt H.M. Kongens medalje av 12. størrelse i høyblått bånd for sin fremragende innsats i svensk næringsliv. På grunn av pandemien har man ikke kunnet dele ut H.M. Kongens medalje fysisk, men under en medaljeseremoni på Stockholms slott nylig, kunne Stig Engström motta den ærefulle medaljen av Hans Majestet Kongen.

Hans Majestet Kongens medalje, tidligere kalt Hovmedaljen, ble innstiftet omkring 1814 og tildeles svenske og utenlandske statsborgere for særlige fortjenester, samt tjenestegjørende ved Det kongelige hoff for lang og tro tjeneste. I år ble medaljen tildelt Engcons grunnlegger Stig Engström for sin fremragende innsats i svensk næringsliv.

På grunn av koronarestriksjonene har man ikke kunnet dele ut H.M. Kongens medalje, men etter at man lettet på restriksjonene, kunne man nå gjennomføre en medaljeseremoni på Stockholms slott.

Hans Majestet Kongen var på plass, sammen med Hennes Majestet Dronning Silvia, for å dele ut medaljen til Stig Engström og øvrige medaljevinnere.

– Jeg er utrolig glad og stolt over å få være til stede på slottet og motta denne medaljen personlig fra H.M. Kongen, sier Stig Engström.

I 2021 tildeles følgende personer H.M. Kongens medalje av 12. størrelse i høyblått bånd:

• Stig Engström, for sin fremragende innsats i svensk næringsliv
  • Jacob de Geer, for sin fremragende innsats i svensk næringsliv
  • Göran Lennmarker, tidligere riksdagsmedlem, for sin fremragende politikergjerning
  • Gerteric Lindquist, for sin fremragende innsats i svensk næringsliv
  • Magnus Nilsson, for sin fremragende innsats i svensk næringsliv
  • Anders Wijkman, forfatter og samfunnsdebattant, for sitt meriterte arbeid rundt vekst og miljø

Om engcon
engcon er verdensledende produsent av tiltrotatorer (gravemaskinens håndledd) og tilhørende redskaper som øker gravemaskinens fleksibilitet, presisjon og sikkerhet. Med kunnskap, engasjement og høyt servicenivå skaper vi fremgang for våre kunder.

engcon er et større konsern bestående av morselskapet engcon Holding AB med hovedkontor i Strömsund i Sverige. I tillegg har lokale salgsselskaper ansvaret for salget i sine respektive markeder Sverige, Norge, Finland, Danmark, Frankrik, Benelux, Nord-Amerika (USA og Canada), Storbritannia, Tyskland, Korea og Australia. I 2020 hadde engcon-gruppen ca. 300 ansatte og en omsetning på ca. 1230 MSEK. engcon ble grunnlagt i 1990. www.engcon.com

engcon – verdensledende produsent av tiltrotatorer

Vi er engcon, et nordsvensk selskap bygget og drevet av folk som legger hjertet og sjelen i å endre gravebransjen. Fra første dag har virksomheten bygget på et nært forhold til sluttbrukerne av produktene, slik at vi kan bidra til å optimalisere arbeidshverdagen.
engcon ble grunnlagt av Stig Engström i 1990, og selskapet begynte umiddelbart å utvikle den nå verdensledende engcon-tiltrotatoren.
VÅR VISJON
Change the world of digging - Endre gravebransjen
VÅR FORRETNINGSIDÉ
Som uavhengig produsent og leverandør av avanserte fester for gravemaskiner
hjelper vi graveselskaper over hele verden med å skape tryggere arbeidsplasser, optimalisere ressursene og oppnå økt lønnsomhet.
VÅRT OPPDRAG
Å bli verdens ledende uavhengige produsent av avanserte fester for gravemaskiner over hele verden.