Gå videre til innhold
Engcons slangefrie modulsystem og høytrykkssvivel er klare for serieleveranse – gjør tiltrotatoren lettere, mer servicevennlig og tillater større gjennomstrømning

Pressemelding -

Våren 2018 viste Engcon, som er verdensledende produsent av tiltrotatorer, frem en unik modulkonstruksjon der det automatiske oljekoblingssystemet EC-Oil og hydraulikktilkoblinger for gripekassetten GRD og feievalsen SWD kan ettermonteres helt uten slanger. Nå kunngjør Engcon at de er klare til å gå over fra prototypestadiet til serieproduksjon.

Den slangefrie konstruksjonen gir en overlegen enkelhet og et «rent» redskapsfeste. Det blir lett å ettermontere Engcons automatiske oljekoblingssystem EC-Oil fordi blokken skrus fast uten slangetrekking. Det blir like lett å installere og ettermontere koblingene slangefritt til Engcons nye avtagbare og ettermonterbare gripekassett GRD og feievals SWD.

Ny høytrykkssvivel
Parallelt med utviklingen av det nye modulbaserte redskapsfestet, har Engcons utviklet en ny høytrykkssvivel som tillater hydraulisk gjennomstrømning på opptil 200 l/min. Dette oppnår man ved å «direkteforsyne» hydraulikkfunksjonen uten å gå via tiltrotatorens ventiler. Den nye høytrykkssvivelen har dessuten en egen lekkasjeoljekanal som gjør det mulig å kjøre lekkasjeolje via tiltrotatoren. Dessuten er Engcons nye svivel bygget for trykk opptil 350 bar.

– Denne utviklingen inngår i vår unike modulstrategi, der vi tilbyr et grunnprodukt der kundene enkelt kan legge til funksjoner i ettertid. Dessuten eliminerer vi problemene med lekkasjer i slanger som beveger seg i redskapsfestet, sier Fredrik Jonsson, utviklingssjef i Engcon Group.

Serieleveranse 2019
Serieleveranse av de modulbaserte redskapsfestene i størrelsen QS60 for EC214 og EC219 starter fra og med februar 2019 på det nordiske markedet og fra og med mai 2019 på øvrige markeder.

Serieleveranse av QS70 for EC233 starter fra og med februar 2019 på det nordiske markedet og fra og med juli 2019 på øvrige markeder.

Serieleveranse av QS70 for EC226 starter fra og med mars/april 2019 på det nordiske markedet og fra og med oktober 2019 på øvrige markeder.

engcon er verdensledende produsent av tiltrotatorer (gravemaskinens håndledd) og tilhørende redskaper som øker gravemaskinens fleksibilitet, presisjon og sikkerhet. Med kunnskap, engasjement og høyt servicenivå skaper vi fremgang for våre kunder.

engcon er et større konsern bestående av morselskapet engcon Holding AB med hovedkontor i Strömsund i Sverige. I tillegg har 9 salgsselskaper ansvaret for salget i sine respektive markeder Sverige, Norge, Finland, Danmark, England, Tyskland, Frankrik, Nederland og Nord-Amerika (USA og Canada), og engcon International har ansvaret for de øvrige markedene. I 2017 hadde engcon-gruppen ca. 250 ansatte og en omsetning på ca. 1000 MSEK. engcon ble grunnlagt i 1990. www.engcon.com

engcon – verdensledende produsent av tiltrotatorer

Vi er engcon, et nordsvensk selskap bygget og drevet av folk som legger hjertet og sjelen i å endre gravebransjen. Fra første dag har virksomheten bygget på et nært forhold til sluttbrukerne av produktene, slik at vi kan bidra til å optimalisere arbeidshverdagen.
engcon ble grunnlagt av Stig Engström i 1990, og selskapet begynte umiddelbart å utvikle den nå verdensledende engcon-tiltrotatoren.
VÅR VISJON
Change the world of digging - Endre gravebransjen
VÅR FORRETNINGSIDÉ
Som uavhengig produsent og leverandør av avanserte fester for gravemaskiner
hjelper vi graveselskaper over hele verden med å skape tryggere arbeidsplasser, optimalisere ressursene og oppnå økt lønnsomhet.
VÅRT OPPDRAG
Å bli verdens ledende uavhengige produsent av avanserte fester for gravemaskiner over hele verden.