Gå videre til innhold

Markedets etterspørsel etter EC-Oil har økt betydelig

Det blir stadig mer populært å kunne koble en tiltrotator eller et annet hydraulisk redskap uten å måtte forlate førerhuset. Engcons statistikk viser at etterspørselen etter det automatiske hurtigkoblingssystemet EC-Oil øker betydelig. Fra 2019–2020 har salget av Engcons automatiske redskapsfeste økt globalt med 76 prosent, noe som tyder på at hele verden har sans for denne kombinasjonen.

Gravemaskinbransjen er under stadig utvikling, og det blir mer og mer vanlig å koble tiltrotator eller annet hydraulisk redskap uten å måtte forlate førerhuset. Interessen for EC-Oil har skutt i været. Tall fra de to siste årene viser at salget av Engcons redskapsfeste med EC-Oil under tiltrotatoren har økt med hele 76 prosent globalt. Flere og flere gravmaskinentreprenører velger også EC-Oil på tiltrotatorens overdel for å kunne koble den av eller på uten å måtte forlate førerhuset. Vi har sett en tilsvarende utvikling for Engcons maskinfeste med EC-Oil, der salget har økt betydelig mellom periodene 2019–2020 og 2020–2021.

– Disse tallene taler sitt tydelige språk. Flere og flere ser fordelen med å raskt kunne koble tiltrotatoren eller andre hydrauliske redskaper av og på uten å måtte forlate førerhuset. De trenger heller ikke styre med trykksatte og skitne manuelle koblinger, sier Martin Engström, produktsjef i Engcon.

Martin Engström sier at interessen for EC-Oil i kombinasjon med Engcons hydrauliske redskaper vokser over hele verden.

– Det er utrolig gledelig å se, da vi vet at dette både bidrar til økt lønnsomhet, komfort og sikkerhet.

Stort potensial i USA
En av kundene utenfor Norden som har innsett hvilken verdi tiltrotatoren har sammen med EC-Oil, er Shamrock Earthworks Ltd. i Calgary, Canada, som drives av Sean Coghlan. Hans gravemaskiner har siden 2017 vært utstyrt med maskinfeste og tiltrotator fra Engcon.

– Med Engcons tiltrotator spiller det ingen rolle hvilken posisjon maskinen står i, da jeg uansett kan plassere steinene nøyaktig. Man kan si at tiltrotatoren er gravemaskinens håndledd, sier Sean Coghlan.

Sean utstyrte tidlig tiltrotatoren med det automatiske redskapsfestesystemet EC-Oil, som gjør at han kan koble hydrauliske redskaper av og på uten å forlate førerhuset. I tillegg til at det er enkelt å veksle mellom hydrauliske klyper, pallgafler, feievalser, skuffer osv. under tiltrotatoren, er det like enkelt å koble selve tiltrotatoren fra gravemaskinen.

– Takket være EC-Oil kan jeg på noen sekunder koble fra tiltrotatoren og koble skuffer eller andre redskaper direkte til maskinfestet. På denne måten øker jeg brytekraften og sparer vekt de gangene jeg ikke trenger tiltrotatoren i arbeidet. Det gjør gravemaskinen mer effektiv, og jeg sparer både drivstoff og tid. Rent bortsett fra tiden og effektiviteten, er det jo dessuten veldig komfortabelt å kunne koble hydrauliske redskaper uten å måtte forlate førerhuset og bli skitten, sier Sean Coghlan.

Siden 2020 får man med EC-Oil uten ekstra kostnad ved samtidig kjøp av Engcons maskinfeste, tiltrotator og styresystem.

Om engcon
engcon er verdensledende produsent av tiltrotatorer (gravemaskinens håndledd) og tilhørende redskaper som øker gravemaskinens fleksibilitet, presisjon og sikkerhet. Med kunnskap, engasjement og høyt servicenivå skaper vi fremgang for våre kunder.

engcon er et større konsern bestående av morselskapet engcon Holding AB med hovedkontor i Strömsund i Sverige. I tillegg har lokale salgsselskaper ansvaret for salget i sine respektive markeder Sverige, Norge, Finland, Danmark, Frankrik, Benelux, Nord-Amerika (USA og Canada), Storbritannia, Tyskland, Korea og Australia. I 2020 hadde engcon-gruppen ca. 300 ansatte og en omsetning på ca. 1230 MSEK. engcon ble grunnlagt i 1990. www.engcon.com

Om engcon

engcon er en ledende global produsent av tiltrotatorer og tilhørende redskaper som øker gravemaskinens effektivitet, fleksibilitet, lønnsomhet, sikkerhet og bærekraft. Under eget varemerke tilbyr vi et unikt tiltrotatorsystem som forvandler gravemaskinen til en redskapsbærer som kan erstatte andre maskiner. Vi møter markedet gjennom våre lokale salgsselskaper og et etablert nettverk av forhandlere over hele verden.