Lønnsom energidrift på timeplanen

Lønnsom energidrift på timeplanen

Energiledelse og lønnsom energidrift var tema under energiseminaret LOS Energy arrangerte 20. april på Fossekallen konferansesenter.

Målet med seminaret var å vise hvordan energiledelse skaper varige verdier gjennom lavere energikostnader, forbedret omdømme og økt konkurransekraft.

Energieffektivisering drevet frem av økonomi
Thomas Jebsen, salgsleder i LOS Energy, åpnet seminaret med å vise funn fra en undersøkelse Wergeland/Apenes gjorde på oppdrag fra LOS Energy i fjor. Energieffektivisering står høyt på dagsorden i næringslivet og er drevet frem av økonomi. Hele 97 prosent av lederne i undersøkelsen svarer ja på spørsmål om strømsparing og energieffektivisering er noe som opptar dem som ledere i hverdagen. 91 prosent av de spurte oppgir innsparinger og økt lønnsomhet som hoved-driver for å gjøre energieffektiviserende tiltak.

Interessen for miljøbygg er sterkt økende
Det er gledelig at særlig sektorene industri og næringsbygg setter energieffektivisering høyt på agendaen. Anders Alseth, rådgiver i Enova, fortalte om de ulike støttetiltakene Enova tilbyr innenfor næringsbygg. Og støtteordningene virker til sin hensikt. Flere av de største byggeierne i Norge er allerede i gang med energikartlegging etter å ha fått støtte fra Enova.

Automatisering av adferd
I fremtiden har alle nok strøm, men problemer oppstår når alle bruker den samtidig. Svein Bognar, salgsjef energistyring i LOS Energy, fortalte om overgangen fra analog til digital energiledelse i praksis.

LOS Energy har utviklet en kommunikasjonsportal som kan fjernstyre lys, varme og vann. Det er sikringsskapet som fjernstyres, og apparater kan skrus av etter behov ved nærmere avtale. Forbrukeren mister ikke strømmen, men avstår fra å bruke den i en kort periode på valgfrie kurser. For eksempel kan varmekabler være avslått opptil 45 minutter uten at det går utover komforten. Gevinsten ved dette er at samfunnet ikke behøver å bygge ut verken strømnett eller utvide produksjonskapasiteten.

Diagnose og god kommunikasjon
God energiledelse er som en bil, den må på sjekk en gang i blant for å fungere optimalt, oppsummerte Kjell Krüger, daglig leder i ESAVE AS. Krüger viste frem konkrete eksempler på hvordan Møller Eiendom har jobbet med energiledelse de siste årene.

– Vår erfaring er at Møller tenker litt nytt, og faktisk sikrer at teknologien funker optimalt, forklarte Krüger. Han har brukt godt med tid på å sørge for at verdifullt utstyr som varmepumper, automatikkutstyr og belysningssystemer som er innkjøpt leverer på løftene sine, og er finjustert til det ytterste. Her kan du lese om energitiltakene Møller Eiendom har gjort.