Epleslang høstet hederspris – vant en halv million

Oslo-bedriften Epleslang ansetter personer som står utenfor arbeidsmarkedet  til å høste epler som ikke blir brukt. Sammen lager de eplemost av beste kvalitet. Kåringen skjedde under den fjerde velFERDkonferansen om sosialt entreprenørskap, arrangert av Ferd Sosiale Entreprenører.

Gründer av Epleslang, Anne Dubrau, sier at premien muliggjør flere prosjekter for å kunne tilby helårs arbeid for flere ansatte. - Dette er helt fantastisk! Eplehøsting er sesongbasert, men nå har vi anledning til å kick starte flere av prosjektene våre. I år skal vi ansette mange flere, også unge i arbeidstrening. Vi ser at arbeidet har en umiddelbar og positiv effekt hos de vi jobber med, sier Dubrau. Epleslang selger allerede eplemosten til et utvalg av cafeer og utsalgssteder i Oslo.

Juryens begrunnelse for Årets sosiale entreprenør 2013:
”Juryen ble imponert over vinnerens evne til å ta i bruk ressurser på avveie, i minst dobbelt forstand. De har en meget god markedsforståelse og fremstår som lærevillige og ydmyke. Entreprenørene har skapt et enkelt, men nyskapende konsept. De er flinke til å bygge intelligente partnerskap og har god gjennomføringsevne. Juryen tror vinneren har et stort potensiale, til glede for nye arbeidstagere, hageeiere med dårlig samvittighet, og alle som er glad i den gylne drikken”. Begrunnelsen ble lest opp av juryrepresentant Johan H. Andresen.

Juryen har bestått av Johan H. Andresen i Ferd, Inger Elise Iversen i Kavlifondet, Johann Olav Koss i Right to Play, Idar Kreutzer i Finans Norge, og Årets sosiale entreprenør 2012; Ingeborg Lykseth i Lyk-z & døtre.

- Ferd vil motivere flere til å bli sosiale entreprenører og ønsker med prisen å løfte frem og støtte de som allerede er i gang, sier Katinka Greve Leiner, direktør for Ferd Sosiale Entreprenører. Også i Norge trenger vi innovativ tenkning og nye metoder for at utfordringer skal kunne løses. En sosial entreprenør er nyskapende, men vet hvor viktig det er å ha fokus på økonomi og god forretningsskikk i tillegg til et stort sosialt engasjement, sier Leiner.

De fem finalistene var:

Aktivitetsdosetten
Epleslang
Erland
Lydfarge
Monsterbedriften

Kontaktpersoner:
Epleslang
Anne Dubrau
vi@epleslang.oslo.no

Ferd Sosiale Entreprenører         Fra juryen
Katinka Greve Leiner, direktør        Inger Elise Iversen, daglig leder i Kavlifondet