Ny internasjonal Ferd-pris til beste sosiale entreprenør

Bilde tekst: Den norske kandidaten til Europamesterskapet i ungdomsbedrift, Captura UB, vant prisen for mest ryddig bokføring.

Ung Omsorg fra Sverige vant Ferd Award for Social Entrepreneurship 2011. Prisen ble delt ut på EM for ungdomsbedrifter, lørdag 6. august på Radisson Plaza Hotel.

Seks unge fremragende sosiale entreprenører var Invitert til finalen i Oslo, de var plukket ut blant 42 nominerte fra hele verden.  Kandidatene skulle ha hatt ungdomsbedrift tidligere, og nå ha etablert et levedyktig selskap med stor sosial effekt.

Juryen, som bestod av Johan H. Andresen, Silje Vallestad, Peter Gbedemah og Hani Kablawi, hadde intense diskusjoner, men ble enig om Ung Omsorg som en verdig vinner.

Ung Omsorg ble startet av Benjamin Kainz og Oscar Lundin i 2007, og var et resultat av  deres skoledeltakelse i Ungt entreprenørskap. Juryens begrunnelse var at Ung Omsorg løste flere sosiale problemer, de har funnet en forretningsmodell som fungerer, som er skalerbar og har stor sosial  effekt . Gründerne er idealistiske og forretningsmessige, og evner å kombinere dette på en troverdig og imponerende måte. Ferd sosiale entreprenører gratulerer vinnerne og håper vi snart får se en norsk versjon av Ung Omsorg!

Les mer om arrangementet og de andre finalistene her.

• ung omsorg
  • ferd award for social entrepreneurship 2011