Betydelig nedgang i bomringen i januar

Trafikken i Fjellinjens bomstasjoner hadde i januar en nedgang på 17 prosent sammenliknet med samme måned i fjor. Dette er den kraftigste trafikknedgangen siden april 2020.

Osloregionen har vært preget av omfattende smitteverntiltak i januar. Tiltakene har hatt som mål å begrense mobiliteten i samfunnet.

- Selv om mye av året 2020 var preget av trafikknedgang, er trafikknedgangen i januar den mest markante siden nedstengingen 12. mars 2020. Det er reduksjon i trafikken alle dager i uken, men enda mer markert i helgene enn i ukedagene, sier trafikkanalytiker i Fjellinjen, Stian Strøm Arnesen.

Nye takster og fritak

1. januar økte takstene for elbil og samtidig ble det innført et fritak for betaling av bompenger for el-varebiler med AutoPASS-brikke. Andelen passeringer med elvarebiler i den første måneden med fritak var 1,1 prosent. Andelen var høyest i bomstasjonene Indre ring med 1,4 prosent.

- Den første måneden med fritak for elvarebil med AutoPASS-brikke viser at drøyt en prosent av passeringene gjøres med denne kjøretøygruppen. Vi ser at tilbudet av elvarebiler i markedet har økt markant det siste året, så det blir spennende å se utviklingen i våre bomstasjoner, sier trafikkanalytiker i Fjellinjen, Stian Strøm Arnesen.

Fordeling på drivstoffgruppene bensin, diesel og elbil er målt for hele døgnet. Tabellen under viser en prosentvis fordeling for de tre bomringene i januar 2021.

I 2019 kom cirka 3,6 milliarder kroner til vei- og kollektivprosjekter i Oslopakke 3 fra Fjellinjens bomstasjoner. Noen av de største prosjektene som har fått penger de siste årene er E18 Bjørvikaprosjektet, E16 Sandvika-Wøyen, Rv. 22 Lillestrøm-Fetsund, Lørenbanen og Kolsåsbanen.