Voss Vind sitt vårshow 2022

Ekstremsportbygda arrangerer norgesmesterskap i vindtunnelflyging

Norgeseliten i flyging inntar Voss. Fredag 10. og lørdag 11. mars avholdes norgesmesterskapet i vindtunnelflyging på Voss.

Første NM i vindtunnelflyging ble arrangert på Voss i 2015, bare få år etter vindtunnelen åpnet. Den voksende sporten har i en årrekke tiltrukket seg flere kjente navn som Jan Fredrik Karlsen og Kari Traa. Se hvem som er påmeldt i år. Mange fallskjermhoppere trener i vindtunneler og konkurrerer derfor ofte i vindtunnelflyging, i tillegg til fallskjermhopping. I vindtunnelen konkurrer man om å utføre akrobatiske bevegelse i det som også blir kalt "indoor skydiving". Dette krever både styrke, konsentrasjon og veldig god kroppsbeherskelse.

Under årets NM kan du blant annet se landslagene i vintunnelflyging og legendariske DeLand Norgies:

Landslag i formasjonsflyging: Agera: Nadia Jørgenrud, Amund Meier, Julian Frayne, Kjetil Viste Levik

Landslag i freefly:Aviatrix: Stine Solberg, Kristine Foss og Elisabeth Viken

DeLand Norgies var landslaget for Norge i fallskjermhopping i perioden 1996 til 2006. Norgies var det første norske laget til å ta en VM-medalje i fallskjermhopping. (bronse i VM 1999, Australia)

Formasjonsflyging i vindtunnelen på Voss. Foto: VossVind

Vindtunnelen har glassvegger og er derfor en svært publikumsvennlig sport. I tillegg blir det hele vist på flere skjermer og med kommentatorer som leder publikum gjennom konkurransen. I år er det åttende året norgesmesterskapet arrangeres i sporten. Det konkurreres i flere morsomme grener, både for deltakerne og publikum. Det blir formasjons disipliner og artistiske disipliner som freestyle og freefly.

Formasjons disiplinene går ut på å gjøre flest mulig formasjoner innenfor 35 sekund, som tilsvarer tiden man har i luften ved et fallskjermhopp. De artistiske grenene går ut på å fremføre akrobatiske manøvrere på best mulig måte.

Dere er hjertelig velkomne til å komme å dokumentere mesterskapet i denne forholdsvis nye og voksende sporten.

VossVind skal kjøre en dynamisk direktesending fra arrangementet med kommentatorer og ulike kameravinkler. Dette kan også sendes til deres kanaler om ønskelig, eller dere kan linke til vår direktesending. (lenker vil bli klare i løpet av torsdag.

Sted, Dato og timeplan

VossVind – Oberstbullsveg 28, 5705 Voss, den 10.-11. mars 2023

Fredag 10.mars:

Frem til 15:00: Trening, speedtest
Kl. 15:00: Åpningsseremoni
Kl. 15:30 Lagledermøte / trekning.
Kl. 16:00: Konkurransestart
Runder: Klokkeslett etter nærmere angivelse fra stevneleder

Lørdag 11.mars:

Oppstart: Klokkeslett etter nærmere angivelse fra stevneleder
Flyvingen avsluttes senest kl. 18:00. Kl. 19:00: Premieutdeling og bankett

Det blir konkurranse i følgende grener:

– FS4
– FS4 Intermediate
– Dynamisk 2-way (speed)
– Freefly Intermediate (FFR)
– Freestyle solo open
– Freestyle solo Intermediate