I dag åpner Beckerwyc House dørene - planlegger matakademi på Austevoll

I dag åpner Beckerwyc House dørene - planlegger matakademi på Austevoll

Med nytt og eksklusivt boutique-hotell og restaurant, planlegger Ørjan Johannessen å lage et matakademi på idylliske Austevoll utenfor Bergen. I dag åpner Beckerwyc House dørene.

Boutiquehotellet ligger flott til på høyden ved Bekkjarvik Havn i Austevoll like sør for Bergen, og byr på storslått utsikt til den idylliske havnen så vel som fjorden og fjelltoppene i Sunnhordland.

- Jeg gleder meg til å starte en ny kulinarisk reise med høye ambisjoner, sammen med vårt sammensatte team og familie, sier Ørjan Johannessen.

Uteområde på Beckerwyc House. Foto: Tom Haga

Beckerwyc House har 20 eksklusive rom og suiter, halvparten av disse med egen uteplass. Uteområdene består av flere terrasser hvor hotellets gjester kan slappe av i både lounge og jacuzzi. Det fins parkeringsplass med ladepunkter for elbil for gjester som ankommer med bil. Hotellet er naturlig del av Bekkjarvik Gjestgiveri Hotel & Suites, med bare fire minutters gangavstand fra det tradisjonelle Gjestgiveriet.

Luksuriøse dobbeltrom med flott utsikt. Foto: Tom Haga

Planlegger et matakademi

- Matkatedralen» i hotellets toppetasje vil gi rom for et mangfold av mat- og drikkeopplevelser, som vies stor oppmerksomhet i Beckerwyc House. Beckerwyc Academy tar sikte på å øke matkompetanse langs tre akser: matkurs for privatpersoner og næringsliv, digitale matkurs via streaming, og kompetansetiltak for egen næring. Et chambre séparée legger til rette for både private matopplevelser og møter. I november 2023 åpner Mirabelle by Ørjan Johannessen, en eksklusiv restaurant med signaturen island gastronomy.

- Åtte år er gått siden seieren i Bocuse d`Or 2015. Dedikasjonen og følelsene rundt presisjon og smak er et savn som jeg har kjent på, som nå kan realiseres gjennom vår nye restaurant Mirabelle, der råvarer fra vår øy Austevoll og omegn står i fokus. Vi vil jobbe hardt hver dag for å skape unike matopplevelser for våre gjester gjennom en nøye planlagt service og meny, sier Johannessen, som har fått med seg sin tidligere coach, mentor og venn Odd Ivar Solvold på laget.

Rom designet for store matopplevelser. Foto: Tom Haga

Daglig leder Rønnaug Nymark tror det nye hotellet og matkonseptet vil få en stor internasjonal appell.

- I Bekkjarvik har det vært drevet overnattingsvirksomhet siden 1600 tallet. Med bena godt forankret i historien, tar vi nå et stort og viktig steg inn i fremtiden. Vi tror at Beckerwyc House vil ha en internasjonal appell for både «foodies» som reiser for unike matopplevelser, og for mennesker som ønsker å finne roen og oppleve destinasjonen Austevoll med sitt store mangfold av aktiviteter. Samtidig er vi veldig begeistret over å forsterke vårt totale tilbud til både næringsliv og privatpersoner, lokalt og nasjonalt», sier Nymark.

Tar familiedrømmen videre

Styreleder i Bekkjarvik Gjestgiveri Hotel & Suites, Asta Johannessen er svært tilfreds med at Beckerwyc House nå er en realitet.

- For meg personlig er det en stor glede å se at vi sammen som familie kan realisere nye og ambisiøse prosjekter, og at neste generasjon har funnet sin naturlige plass i familiebedriften. Det bekrefter at det vi driver med har livets rett, sier styreleder i Bekkjarvik Gjestgiveri Hotel & Suites, Asta Johannessen.

Signaturbygget Beckerwyc House er tegnet av Ajas Mellbye. Referansene til området rundt er tydelig, med sine fjellformasjoner og en fasade med uttrykk som fiskehjeller. Interiøret ved Sol Design plukker opp farger og former fra hav og natur. LAB Entreprenør har gjennom en totalenterprise vert en stødig partner i prosessen.

Eksklusive bad med høy standard. Foto: Tom Haga

Kontaktpersoner

Ørjan Johannessen, Patron og styreleder Bekkjarvik Gjestgiveri Eiendom. Tlf 922 18 422

Asta Johannessen, styreleder i Bekkjarvik Gjestgiveri Hotel & Suites. Tlf 932 45 075

Rønnaug Nymark, daglig leder Bekkjarvik Gjestgiveri Hotel & Suites. Tlf 99237918

www.beckerwychouse.no

www.bghotel.no

Fjord Norge AS er landsdelsselskapet for de tre Vestlandsfylkene og offisielle turistrådet for Vestlandet. Selskapet har hovedansvaret for den internasjonale markedsføringen av Vestlandet inne for ferie- og fritidssegmentet.

Mer bilde- og video substantiv finnes siden .

Kristoffer Fürstenberg - Fjord Norge AS

Pressekontakt PR- og Kommunikasjonssjef 419 18 206