Det settes et grønt merke i øret på dyret samtidig som prøven for den genomiske testen tas ut. Foto: Os ID

Genotyping av NRF-hundyr er nå mulig

Det bestilles genotyping for beregning av GS-avlsverdier på medlem.tine.no. Det kan bestilles for akkurat de NRF hunndyrene en måtte ønske, men de må ha sikker seminfar for å få resultater. Det er ikke mulig å bestille av kryssingsdyr eller andre raser enn NRF. Bestillingsfunksjonen ligger under "Styring og planlegging/Avlsplanlegging/Bestille genotyping NRF".

Hensikt

NRF-hunndyr får presentert avlsverdier for alle egenskapene på medlem.tine.no (Planlegging og styring/Avlsplanlegging/Avlsverdier NRF) og i Geno avlsplan. Hunndyr som har egen genotypeinformasjon med i beregningene av avlsverdier, er markert med et GS-ikon i listen.

Dyr som er genotypet har bedre kvalitet og høyere sikkerhet på avlsverdiene. Det har derfor stor betydning for avlsarbeidet, både for å sikre utlisting av de beste seminokseemnene og for å ha godt grunnlag for å planlegge framtidens avlsdyr.

Les mer om genomisk seleksjon her.

Uttak av biologisk prøve

Dersom du ønsker å genotype kvigekalver eller eldre dyr i besetningen din, må du først bestille dette på medlem.tine.no. Deretter skjer følgende:

• Du vil få tilsendt øremerke og rør for oppsamling av vevsprøven, etikett med påført produsentnr. og individnr., instruks for prøvetaking samt en lynlåspose. Det blir utsendt ett sett per dyr det er bestilt for. Det blir i tillegg lagt ved en ferdig frankert returkonvolutt som skal brukes til å sende inn posene med prøvene. Denne er påført adressen til BioBank AS.
  • Spesialtangen du har fått tilsendt benyttes til å sette i det tilsendte øremerket samtidig som det tas ut en vevsprøve av øret. Hvordan dette skal gjøres står detaljert forklart i instruksen som du vil få tilsendt. Det er veldig viktig å følge denne nøye.
  • Nålen med vevsprøven inni skal kobles med røret og legges i posen. Etikett med riktig identitet på dyret skal klistres på posen. Prøven må oppbevares i kjøleskap frem til forsendelse.

Se video på Youtube om prøvetaking steg for steg.

Instruks for prøvetaking.

Hva koster det?

Det koster kr. 250,- eks. mva per dyr det bestilles genotyping av. Dette inkluderer prøvemateriell, forsendelse, DNA-ekstraksjon, genotyping og beregning av nye avlsverdier. Fakturering skjer påfølgende måned etter bestillingsmåned.

De reelle kostnadene med dette er noe høyere. Geno ønsker å dekke de resterende kostnadene fordi genotyping av hunndyr har nytteverdi også for avlsarbeidet generelt.

Når kommer resultatene?

Det beregnes avlsverdier for NRF hver tredje uke. Fra prøvene mottas vil det normalt gå mellom 4 og 8 uker til resultatene er klare. Vær forberedt på at det kan forekomme forsinkelser nå i starten, avhengig av hvor stor pågangen vil være. I listen over avlsverdier for NRF på medlem.tine.no vil du finne statusoppdateringer for dyr det er bestilt genotyping av. Du vil derfor kunne følge med på om prøvene er mottatt, sendt til analyse osv. Dyrene blir markert med et GS-ikon når resultatene er klare.

Flere bruksområder

Prøvetakingsmetoden med bruk av merketang skal også etterhvert benyttes til seminokseemner og aktuelle kvigekalver for embryoproduksjon. Dette er prøvetaking av dyr som initieres av Geno som en del av avlsopplegget på NRF.

Lurer du på noe?

• Spørsmål om merketang og instruks for prøvetaking rettes til OS ID, tlf. 62 49 77 00, post@osid.no.
  • Spørsmål om oppbevaring og innsending av prøver rettes til BioBank AS, tlf. 62 50 99 20, post@biobank.no.
  • Spørsmål om avlsopplegg, avlsverdier, betaling etc. rettes til Geno, tlf. 95 02 06 00, post@geno.no.

Bestilling av ekstra merketang

Ekstra merketang kan bestilles hos Geno, post@geno.no. Prisen per tang er kr. 280 eks.mva.

Genotyping av kyr/kukalver født som tvillinger

Under fosterutviklingen hos storfe vil det på et tidlig fosterstadium i 90 % av tilfellene, bli en sammenvoksing av morkakene til de to fostrene. Dette gjør at fostrene får en felles blodbane hvor det skjer en utveksling av stamceller. Utveksling av stamceller kan medføre at vev i ulike organ vil inneholde en blanding av celler som stammer fra dyret selv og celler i tvillingen dens. Omfanget av sammenblandingen av cellene vil kunne variere mellom vev. Det betyr at i noen tilfeller kan DNA profilen som genereres basert på en vevsprøve fra øret avvike fra det DNAet som er representert i eggstokkene og dermed eggcellene til dyret.

Dette vil føre til noe lavere sikkerhet på GS-avlsverdiene (som inneholder egen genotypeinformasjon) på tvillinger enn sikkerheten på tilsvarende GS-avlsverdier for ikke-tvillinger.