NRF-oksen 11078 Gopollen er populær i mange land. Foto: Jan Arve Kristiansen, Geno.

Geno fortsetter å øke salget av Norsk Rødt Fe (NRF) internasjonalt

Avlsorganisasjonen Geno SA, som står bak storferasen Norsk Rødt Fe (NRF), øker salget av NRF internasjonalt for tredje året på rad og selger nå flere doser internasjonalt enn nasjonalt. Sædsalget av NRF internasjonalt var på 471.000 doser i 2016. Dette er en økning på 3.5% fra 2015.

–Internasjonalt er dette et konkurranseutsatt marked, og vi er glade for å ha økt salget også de siste 12 månedene, sier administrerende direktør i Geno, Sverre Bjørnstad. – Det har vært en utfordrende periode med lave melkepriser i flere land, og det er kanskje nettopp i de periodene som økonomien utfordres på melkebruket at NRF virkelig viser sin konkurransekraft med lette kalvinger, friske dyr og god produksjon og lønnsomhet for bonden, sier han.

NRF i over 30 land i verden, okser fra Rogaland, Oppland og Trøndelag av de mest populære

Norsk Rødt Fe fra Geno er nå tilgjengelig i 30 land. Noen av de mestselgende NRF-oksene internasjonalt i 2016 var 10177 Braut (oppdretter Torbjørg og Ommun Braut, 4341 Bryne), 11078 Gopollen (oppdretter: Barbro Braastad og Bjørn Sønstevoldhaugen, 2634 Fåvang) samt 11039 Skjelvan (oppdretter Erlend Lynum, 7670 Inderøy) og 11060 Nymoen (oppdretter Siv Anita Lindsetmo, 7892 Trones) . Dette er gjennomgående gode okser med eksepsjonelle egenskaper for fruktbarhet, helse, bein, kalvingsegenskaper, klauvhelse, lavt antall dødfødsler og god produksjon.

Ny teknolgoi forkorter generasjonsintervallet og framgangen øker

–Geno har i løpet av de siste 12 månedene implementert genomisk seleksjon i hele avlsprogrammet for NRF. Av omtrent 100.000 aktuelle NRF-oksekalver født hvert år, selekterer og genotyper vi 3000, uttaler Bjørnstad. – Kombinasjonen av genotype- og fenotypeinformasjon i ett steg (One-step) gir oss grunnlaget for å velge ut de beste avkomma til bruk i NRF avlen, forteller han videre. – Vi kan med dette redusere generasjonsintervallet og tilby bøndene enda bedre og mer avansert avlsmateriell raskere. – NRF-avlen utmerker seg spesielt på egenskapene helse og fruktbarhet, i kombinasjon med god produksjon. Disse egenskapene spiller en viktig rolle i bidraget til å øke holdbarheten på kyr i storfebesetninger over hele verden. God produksjon, kombinert med helse, fruktbarhet og holdbarhet, er de viktigste faktorene som bidrar til NRF-rasens økende popularitet globalt. – Geno har ambisiøse planer om å øke salget av NRF internasjonalt, og NRFs reise har så vidt begynt, avslutter Bjørnstad.

Geno SA er et samvirkeforetak eid av 9 000 norske storfebønder. Hovedoppgavene er avlsarbeid og utvikling av NRF-populasjonen (Norsk Rødt Fe) samt å tilby inseminering av kyr og kviger over hele landet og tjenester i tilknytning til dette.