NRF-oksen 12349 NR Hallanger fra oppdretter Ivar Lindvik, 5734 Vallavik. Foto: June Witzøe.

NRF-okser fra Vestland på elitelisten fra mars 2024

Av de totalt 20 NRF-eliteokser som skal benyttes i mars til juni, er fire av dem levert fra oppdrettere i Vestland fylke.

De 20 utvalgte eliteoksene av rasen Norsk Rødt Fe (NRF) kommer fra syv ulike fylker. I denne runden var Rogaland sterkest representert med syv okser, deretter Vestland med 4 okser, Trøndelag samt Møre og Romsdal med tre okser hver og Agder, Innlandet og Nordland med én okse hver.

NRF-Eliteokser fra Vestland er:

Oksen 12317 NR Tjonnaas-P har sin andre periode som eliteokse. De andre tre er nye på listen. De tre nye eliteoksene er alle kollete. Det vil si at oksene er født uten hornanlegg, og kan gi dette videre til sine avkom.

Klikk på oksenr./navn (link) for full oversikt over egenskaper hos oksene på Geno sin nettside. Der er det mulig å laste ned høyoppløselig bilde av oksen. Oksene fotograferes innendørs og det legges på bakgrunn i Photoshop. Enkelte okser er det også mulig å se video av. Disse er merket med et videoikon på nettsiden.

Stor anerkjennelse for oppdretter

For oppdretterne er det en stor anerkjennelse å få levere en NRF-okse som blir valgt ut som eliteokse av Geno. Alle oppdrettere av NRF-okser som blir eliteokser mottar avlsdiplom. Avlsdiplom tildeles én gang per okse og overrekkes fortløpende etter at oksen er vedtatt brukt.

Om dette NRF-eliteokseuttaket

Hvilke NRF-eliteokser som skal være gjeldende hver periode velges ut fire ganger per år. Utvalget denne gangen består av 20 eliteokser. 11 av oksene er nye på listen, ni er med videre fra forrige periode.

Alle okser som kjøpes av Geno gentestes for å kunne si noe om hvor gode egenskaper avkommene får. Dette okseutvalget er spesielt sterkt på egenskapene jureksteriør og melk. Dette forteller at det er disse egenskapene som har størst framgang for tiden.

Av de 20 eliteoksene er 13 av oksene kollete. Dette vil si at de er født uten hornanlegg. En av disse er homozygot kollet, som garanterer at alle avkom blir kollete.

Genetiske kaseinvarianter – ystekvalitet og osteutbytte

Kasein er en type protein man finner i melk. Av kaseinvariantene er det kappakaseinet som har størst betydning for ystekvalitet og osteutbytte, og det er B-varianten som er ønsket. Ni av oksene er bærer av B-varianten av kappakasein, som har gunstig innvirkning på osteutbytte. 18 av oksene har A2/A2-varianten av betakasein som anses som den mest positive for helsa. Ingen bærer med seg den uønska E-varianten.

Ønsker du hjelp til å tolke informasjonen om oksene, eller trenger du annen informasjon, kontakt Hans Storlien, tlf. 951 74 047.

Geno SA er et samvirkeforetak eid av 7 700 norske storfebønder. Hovedoppgavene er avlsarbeid og utvikling av NRF-populasjonen (Norsk Rødt Fe) samt å tilby inseminering av kyr og kviger over hele landet og tjenester i tilknytning til dette. NRF-kua er i verdenstoppen når det gjelder egenskaper som fruktbarhet, helse og livskraft i kombinasjon med god melkeproduksjonsevne. Det er stor etterspørsel etter NRF-sæd fra hele verden og selskapet eksporterer til over 30 land.