De Rooy-teamet satser på å vinne Dakar-løpet 2017 på Goodyear-lastebildekk

De Rooy-teamet satser på å vinne Dakar-løpet 2017 på Goodyear-lastebildekk

Brussel, 30. desember 2016 – De Rooy-teamet, vinnere av Dakar-løpets lastebilklasse 2016, går for gull igjen i verdens tøffeste løp med standard Goodyear Offroad ORD-dekk.

Gerard De Rooy og teamet hans har valgt Goodyear Offroad ORD-lastebildekk for deres fire løpslastebiler og Goodyear Omnitrac-dekk for blandet bruk for deres servicelastebiler. Teamet sikter på gjentatt suksess etter forrige års seier med den langvarige dedikerte støtten fra den ledende dekkprodusenten, som også leverer ytterligere testing og oppfølging.

Oppstillingen for De Rooy-teamet 2017, utstyrt med Goodyears lastebildekk, består av:

Gerard de Rooy – vinner av Dakar-lastebilklassen to ganger (2012 og 2016) – kjører en Iveco Powerstar 4X4

• Fredrico Villagra – kom på tredjeplass i hans første Dakar-løp i 2016 – kjører en Iveco Powerstar 4X4
  • Ton Van Genugten – kom på femteplass i Dakar 2016 – kjører en Iveco Trakker.

Wuf Van Ginkel – nytt medlem – med tolv tidligere Dakar-løp og kom på fjerdeplass i 2007 – kjører en Iveco Trakker.

De fire løpslastebilene vil konkurrere på standard Goodyear 375/90R22.5 Offroad ORD-dekk, det samme vil alle de raske assistenselastebilene, mens de andre servicelastebilene bruker Goodyears 315/80R22.5 Omnitrac MSS II- og Omnitrac MSD II-lastebildekk, montert på henholdsvis styre- og drivakslene.

Valget av Goodyear Offroad ORD-dekk er basert på det lange og vellykkede samarbeidet mellom De Rooy og Goodyear. I nært samarbeid med ingeniører fra Goodyear Innovation Center i Luxembourg, inkludert omfattende felles testing, kunne teamet oppnå det beste oppsettet for å optimere dekkytelsen for alle de ulike forholdene løpslastebilene vil møte i løpet av Dakar 2017. Etter den suverene ytelsen til Goodyear-dekkene i Dakar 2016 bestemte teamet at de ville sette sin lit til standard Goodyear Omnitrac-lastebildekk for blandet bruk for deres servicekjøretøy under løpet.

«Goodyear Offroad ORD 375/90R22.5 offroad-lastebildekkene er fantastiske og var et sentralt element for seieren vår i 2016. Vi har hatt utrolig tekniske støtte fra Goodyear-ingeniører og det er grunnen til at vi har valgt Goodyear igjen som vår dekkpartner for det som uten tvil er den tøffeste testen for lastebildekk i verden. Vi er sikre på at dette samarbeidet gir oss den nødvendige trekkraften og påliteligheten til å sikre at vi kan vinne igjen i 2017», sa Gerard De Rooy.

«Vi er glade for at Gerard De Rooy og teamet hans har valgt Goodyear-dekk igjen for deres forsøk på vinnertittelen i Dakar 2017. Vi har jobbet lenge og mye med dem for å finne det beste oppsettet for løpslastebilene og for å gi oppfølgingen som er avgjørende for at dette arrangementet skal bli en suksess for teamet. Men like viktig er teknologiledelsen som gjør det mulig for dem å kjøre under slike vanskelige forhold. Men det ender ikke der, ettersom resultatene og erfaringen fra Dakar utgjør en del av arbeidet vårt i utviklingen av fremtidige lastebildekk», sa Benjamin Willot, markedsføringssjef for forbrukerdekk hos Goodyear Europa, Midtøsten og Afrika.

Den første etappen av løpet starter i Asuncion i Paraguay den 2. januar. Derfra kjører de mer enn 550 lastebilene, bilene og motorsyklene inn i Bolivia, så langt nord som La Paz, og deretter ned til Argentina der arrangementet ender i Buenos Aires den 14. januar. Dakar-løpet består av totalt 12 etapper som dekker mer enn 8500 kilometer av det mest utfordrende terrenget, inkludert ørkener, høye fjell og klipper.

Goodyear er en av verdens ledende dekkprodusenter. De har cirka 66 000 ansatte og produserer sine produkter på 49 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider med å utvikle førsteklasses produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både når det gjelder teknologi og resultater.

Goodyear Dunlop Europes utvalg av dekk for kommersielle kjøretøyer og busser omfatter mer enn 400 ulike dekktyper med i overkant av 55 dimensjoner. Mange av verdens ledende produsenter av kommersielle kjøretøyer monterer dekk fra Goodyear som standarddekk, inkludert DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania og Volvo Trucks. Goodyear leverer også dekk til alle større tilhengerprodusenter. Med FleetFirst, som omfatter servicenettverket TruckForce, ServiceLine24h-veiassistanse, FleetOnlineSolutions (et Internett-basert flåteadministrasjonssystem) og Goodyears regummieringstjenester, leverer Goodyear det største utvalget av flåteeffektive tjenester i bransjen.

Hvis du vil vite mer om Goodyear og dets produkter, kan du gå til www.truck.goodyear.eu.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.